لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: برای امور مهاجرین افغان در ایران و پاکستان بیش از ۶۲۰ میلیون دالر نیاز است


عکس آرشیف از یک خانوادهٔ مهاجر افغان در حال نام نویسی در یک مرکز برگشت افغان‌ها در نوشهرهٔ پاکستان، ۲۳ نومبر ۲۰۲۳
عکس آرشیف از یک خانوادهٔ مهاجر افغان در حال نام نویسی در یک مرکز برگشت افغان‌ها در نوشهرهٔ پاکستان، ۲۳ نومبر ۲۰۲۳

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان،‌ برای رسیدگی به برنامه‌های مربوط به مهاجرین افغان در ایران و پاکستان برای سال روان میلادی خواستار ۶۲۰.۴ میلیون دالر شده است.

این اداره ملل متحد تخمین کرده است که ۷.۷ میلیون مهاجر افغان در ایران و پاکستان به سر می‌برند.

بر اساس آمار کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهندگان، پاکستان میزبان حدود ۳.۲ میلیون مهاجر افغان و سایر افغان‌هایی است که برای اسکان در کشور سومی منتظر اند.

این کمیشنری در گزارشی گفته است که از زمان تعیین مهلت از سوی حکومت پاکستان مبنی بر اخراج مهاجرین غیرقانونی در اوایل اکتوبر، بیش از نیم میلیون مهاجر افغان از پاکستان به کشورشان برگشته اند.

آمار این کمیشنری نشان می‌دهد که نهادهای امنیتی پاکستان تا ۳۱ دسمبر سال گذشته، حدود ۳۱هزار مهاجر افغان را بازداشت و توقیف کرده است.

هم‌زمان با این، سید عبدالجبار تخاری، جنرال قنسول طالبان در کراچی با نشر پیام تصویری در شبکۀ اجتماعی ایکس، گفته است که روز شنبه ۲۰ جنوری (۳۰ جدی) ۵۸ مهاجر افغان به شمول ۱۱ کودک، از زندان‌های ایالت سند پاکستان آزاد و به افغانستان منتقل شدند.

تخاری افزود که در بیش از یک سال گذشته، به شمول زنان و کودکان، ۳۲۰۰ مهاجر افغان از زندان‌های ایالت سند آزاد شده اند و هنوز هم ۲۲۱ اتباع افغانستان در زندان‌های این ایالت محبوس اند.

در همین حال، کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان با استناد به آمار رسمی گفته است که هم اکنون ۴.۵ میلیون مهاجر افغان در ایران به سر می‌برند و این رقم شامل کسانی نیز است که از سال ۲۰۲۱ به این طرف به آن کشور پناه برده اند.

بر اساس گزارش، از این میان ۲.۶ میلیون در سال ۲۰۲۲ ثبت شده و ۷۵۰هزارافغان دیگر نیز دارندۀ کارت اقامت موسوم به آمایش اند.

کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید که ۳۶۸.۳ میلیون دالر برای مهاجرین افغان مقیم پاکستان و ۲۵۲.۱ میلیون دالر نیز جهت رسیدگی به امور مهاجرین افغان در ایران نیاز است.

به گفتۀ این ادارۀ ملل متحد، بودجۀ درخواستی در بخش‌های حمایتی، کودکان، آموزش، مصوونیت غذایی، صحت و سوتغذیه، سرپناه، آب و کمک‌های نقدی هزینه خواهد شد.

این کمیشنری ملل متحد گفته است که با نگاهی به سال ۲۰۲۴، وضعیت در افغانستان و کشورهای همسایه همچنان چالش برانگیز خواهد بود.

گزارش گفته است که وضعیت بشری در افغانستان به ویژه به حقوق زنان و دختران و اقلیت‌های مذهبی و قومی همچنان وخیم است و نیازهای بشری در سطح بلند قرار دارد، طوری که ۲۳.۷ میلیون نفر (بیش از نیمی از جمعیت افغانستان) برای زنده ماندن به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند.

ملل متحد گفته است که این وضعیت همچنین با مجموعه‌ای از رویدادهای ویرانگر طبیعی و شرایط اضطراری ناشی از تغییرات اقلیمی تشدید شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG