لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش مجازات بدنی در افغانستان؛ طالبان طی هفته گذشته ده‌ها نفر را شلاق زدند


طالبان یک زن و یک مرد را در استدیوم ورزشی چاریکار ولایت پروان در محضر عام شلاق زدند (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
طالبان یک زن و یک مرد را در استدیوم ورزشی چاریکار ولایت پروان در محضر عام شلاق زدند (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

همزمان با نگرانی‌ها از افزایش مجازات بدنی توسط طالبان، این گروه از حکم تعزیری بر ده‌ها نفر به اتهام‌های مختلف در شماری از ولایات افغانستان خبر داده اند.

محکمۀ عالی حکومت طالبان در گزارش هفته وار خود گفته است که طی هفت روز گذشته، حکم تعزیری، بر بیش از ۳۰ نفر در ولایات ارزگان، قندهار، پروان، بادغیس، پکتیا، غزنی و پنجشیر اجرا شده است.

به گفتۀ طالبان، در روزهای پسین، تنها ۱۸ نفر را در ارزگان، پنج نفر در قندهار و چهار نفر دیگر را در پروان شلاق زده اند. بر بنیاد معلومات طالبان، این افراد به اتهام‌های مختلف به شمول، ''قتل، سرقت، لواطت و رابطه خارج از ازدواج'' مجازات شده ‌اند.

محکمۀ عالی حکومت طالبان تاکید کرده که این متهمان در محضر عام بین ۲۰ تا ۳۹ شلاق زده شده ‌اند.

طالبان پس از آنکه در اگست ۲۰۲۱ دوباره بر افغانستان حاکم شدند، تا حالا صدها شهروند این کشور از جمله زنان را به اتهامات مختلف از جمله "جرایم اخلاقی" در استدیوم‌های ورزشی در حضور هزاران نفر شلاق زده اند. محکمۀ عالی حکومت این گروه همچنان چهار مرد را پس از محکومیت به قتل در محضر عام اعدام کرده است.

نگرانی از افزایش مجازات بدنی
ادامۀ تنبیۀ فزیکی متهمان توسط طالبان در افغانستان، واکنش‌هایی را به دنبال داشته و برخی از فعالان حقوق زن از ادامۀ این وضعیت نگران اند.

نسرین حمیدی، یکی از فعال حقوق زن ، روز جمعه پنجم جولای (۱۵ سرطان) به صدای امریکا گفت که طالبان به بازداشت، لت و کوب و شلاق زدن مردم ادامه داده و به گفتۀ او، جامعۀ بین المللی و سازمان‌های حقوق بشری در این مورد خاموشی اختیار کرده اند.

حمیدی افزود: "جامعۀ جهانی و نهادهای حقوق بشری در برابر تمامی جنایات و نقض گستردۀ حقوق بشری که از سوی طالبان صورت می‌گیرد، خاموشی اختیار کرده اند."

مسعوده کوهستانی، یکی دیگر از فعالان حقوق زن، با انتقاد از رویکرد نهادهای حقوق بشری به ویژه سازمان ملل در بارۀ افغانستان، مدعی شد که این نهادها به جای دفاع از حق مردم این کشور، بیشتر مدافع "تروریستان" بوده اند.

کوهستانی به صدای امریکا افزود: "طالبان از زمان پیدایش شان تا امروز بدون از وحشت و اعمال ضد انسانی دیگر هیچ کارکردی ندارند. بدبختانه که همۀ ما شاهد استیم که طالبان مردم را رسماً دعوت می‌کند و همچنان مردم را مجبور می‌سازند تا در محلاتی که متهمان را شلاق می‌زنند...اشتراک کنند."

پریسا مبارز، فعال حقوق زن، به صدای امریکا گفت که در نظام طالبان هیچ قانونی وجود ندارد و این گروه بیشتر، مردم به ویژه مخالفان شان را بازداشت و دست به "محکمۀ صحرایی" می‌زنند.

مبارز افزود: "حکم طالبان و عملکرد آنان در افغانستان، یک نوع جنایت است."

این فعال حقوق زن گفت که در سه سال گذشته، ملل متحد بارها گزارش‌هایی را از نقض شدید حقوق بشری توسط طالبان نشر کرده، اما آنان از وارد کردن فشار بر این گروه خودداری کرده است.

او مدعی شد که ملل متحد در برابر این اقدامات طالبان نه تنها که خاموشی اختیار کرده، بلکه برای به رسمیت شناختن و تعامل با این گروه تلاش کرده است.

در بیش از دو و نیم سال گذشته که طالبان بر افغانستان حاکم شده اند، رهبر طالبان فرمان‌های متعددی را صادر کرده است که شماری از این فرمان‌ها به ویژه در زمینۀ سلب حق آموزش و کار زنان و دختران با انتقاد گسترده مواجه شده است. حتا برخی از اعضای ارشد گروه طالبان با این اقدامات طالبان مخالفت نشان داده‌اند.

اخیراً هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، از اجرای حدود شرعی مانند قصاص و مجازات بدنی متهمان در محضر عام دفاع کرد و آن را در مطابقت با قوانین اسلامی خوانده است.

گروه

XS
SM
MD
LG