لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌های بین المللی به اختلافات داخلی روسیه


استقرار شماری از جنگجویان گروه واگنر در منطقهٔ روستوف-آن-دون روسیه
استقرار شماری از جنگجویان گروه واگنر در منطقهٔ روستوف-آن-دون روسیه

پس از هشدار ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، به رییس گروه واگنر، شماری از رهبران جهان به اختلافات میان مقام‌های مسکو و ییفگینی پریگوژین، رییس گروه واگنر، واکنش نشان داده و گفته اند وضعیت روسیه را از نزدیک زیر نظارت دارند.

پس از آنکه آقای پریگوژین روز جمعه با نشر سلسله‌ای از ویدیوها و پیام‌های صوتی سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه، را متهم به دستور حملهٔ راکتی بر پایگاه نظامیان این گروه، در کنار سایر مقام‌های روسیه کرد، رییس جمهور پوتین به رییس گروه واگنر هشدار داد و گفت که اعمال پریگوژین "خیانت بزرگ و خنجر از پشت" است.

پوتین در جریان سخنرانی تلویزیونی‌ در واکنش به اظهارات و عملکرد پریگوژین گفت:‌" این ضربه‌ای به روسیه و مردم ما است و اقدامات ما برای دفاع از میهن در برابر چنین تهدیدی جدی خواهد بود. همه کسانی که بصورت عمدی در راه خیانت قدم گذاشتند، قیام مسلحانه را تدارک دیدند و راه سیاه نمایی و تروریستی را در پیش گرفتند، به طور قطعی مجازات خواهند شد، هم در برابر قانون و هم به مردم ما پاسخگو خواهند بود."

واکنش‌های بین المللی

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، روز شنبه در تویتی گفت: "هر کسی که راه شیطان را انتخاب کند، نابود می‌شود...روسیه برای مدت طولانی از تبلیغات استفاده می‌کرد تا ضعف خود و حماقت حکومت خود را بپوشاند. و اکنون آنقدر هرج و مرج وجود دارد که هیچ دروغی نمی تواند آن را پنهان کند."

زیلینسکی با اشاره به حضور نیروهای روسیه در داخل قلمرو کشورش گفت: " به هر اندازهٔ‌ که روسیه بیشتر سربازان و مزدوران خود را در سرزمین ما حفظ کند، سپس هرج و مرج، درد و مشکلات بیشتری برای خود خواهد داشت. این نیز آشکار است. اوکراین می تواند از اروپا در برابر گسترش شرارت و هرج و مرج روسیه محافظت کند."

وزارت خارجهٔ ایالات متحده روز شنبه ۲۴ جون (سوم سرطان) گفت که با اعضای گروه جی-۷ یا هفت اقتصاد برتر جهان در مورد بحران روسیه "هماهنگی نزدیک" دارد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با متحدین و شرکا انکشافات روسیه را پیگیری می‌کند و حمایت واشنگتن از اوکراین تغییر نخواهد کرد.

یک روز پیش از این، قصر سفید گفته بود که اوضاع روسیه را زیر نظر دارد. آدم هاج، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، گفت که جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده، از موضوع آگاه است و "ما وضعیت را زیر نظر داریم و با متحدان و شرکا در مورد این تحولات مشورت خواهیم کرد."

ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا، از "همه طرف ها خواست تا مسوولیت پذیر باشند و از غیرنظامیان محافظت کنند." او به بی‌بی‌سی گفت: " با تغییر اوضاع،‌ ما با متحدان خود در ارتباط استیم. من بعداً امروز با برخی از آنها صحبت خواهم کرد و مهمترین چیز این است که همه طرف‌ها مسوولانه عمل کنند."

بلاروس، متحد نزدیک روسیه، روز شنبه گفت که شورش مسلحانه گروه واگنر "هدیه" به کشورهای غربی است و هشدار داد که این شورش می‌تواند موجب "فاجعه" شود.

وزارت خارجهٔ بلاروس با استناد به اعلامیهٔ‌ شورای امنیت آن کشور گفت: "هر گونه تحریک، هرگونه درگیری داخلی درعرصهٔ نظامی یا سیاسی، در زمینه اطلاعات یا جامعه مدنی به صورت کل هدیه‌ای برای غرب است."

رییس‌جمهور منتخب لتوانیا روز شنبه گفت که کشورش امنیت مرزی خود را در پاسخ به شورش در حال وقوع در روسیه تشدید کرده است و روس‌ها را نمی‌پذیرد.

ادگارز رینکویکس، رییس جمهور منتخب این کشور حوزهٔ بالتیک در تویتی گفت:‌ "لتوانیا وضعیت رو به انکشاف روسیه را از نزدیک دنبال می‌کند... امنیت سرحدات تقویت شده است" و تاکید کرده است که به آنعده از شهروندان روسی که کشورشان را به دلیل رویداد‌های جاری روسیه ترک می‌کنند، اجازهٔ ورود داده نمی‌شود.

چارلز میشل، رییس اتحادیهٔ اروپا در تویتی نوشته است که این اتحادیه وضعیت در حال انکشاف روسیه را با دقت زیر نظر دارد و با رهبران جهان از جمله رهبران اروپایی و شرکای گروه جی-۷ در تماس است."

اما آقای میشل گفته است که رویداد‌های جاری در روسیه یک موضوع داخلی آن کشور است و تاکید کرده است که کمک‌های این اتحادیه برای اوکراین "تزلزل ناپذیر" باقی می‌ماند.

جوزپ بورل، رییس دپلماسی اتحادیه اروپا، نیز گفته است که اتحادیه اروپا "در تماس دایمی با سفیر ما در مسکو و ادامه رایزنی‌های داخلی ما با کشورهای عضو است."

اوآنا لونگسکو، سخنگوی ناتو، با اشاره به اختلافات داخلی روسیه گفته است که این پیمان نظامی "وضعیت را زیر نظر دارد."

وزارت خارجهٔ قطر با نشر اعلامیه‌ای گفته است که آن کشور "با نگرانی شدید" وضعیت در روسیه را دنبال می کند و خواستار خویشتنداری شد. در این اعلامیه آمده است که: "وضعیت بدتر در روسیه و اوکراین پیامدهای منفی بر صلح و امنیت بین‌المللی و تامین غذا و انرژی خواهد داشت که عمدتاً تحت تاثیر بحران روسیه و اوکراین قرار گرفته‌اند."

رجب طیب ارودغان، رییس جمهور ترکیه، روز شنبه گفت که کشورش آمادهٔ کمک '' به راه حل مسالمت آمیز '' شورش مسلحانه در روسیه است.

دفتر رییس جمهور ترکیه گفته است که اردوغان با همتای روسیه‌اش، ولادیمیر پوتین، تماس تیلفونی داشته است. در اعلامیه‌ای که از سوی ریاست جمهور ترکیه منتشر شده، آمده است که رییس جمهور اوردغان بر اهمیت عقل سیلم تاکید کرد و به نقل از رییس جمهور آن کشور گفته است که "ما آماده استیم تا سهم خود را برای حل مسالمت آمیز رویداد‌های روسیه در اسرع وقت انجام دهیم."

XS
SM
MD
LG