لینک های دسترسی

Breaking News

کمیته بین‌المللی نجات: افغانستان نباید فراموش شود


کمیتۀ بین‌المللی نجات گفته که خروج نیروهای خارجی از افغانستان تاثیرات منفی بر شهروندان این کشور به همراه داشت و در این مدت، بی‌ثباتی سیاسی، انزوای بین‌المللی، تغییرات اقلیمی و بحران اقتصادی نیازهای بشردوستانه را در این کشور افزایش داده است.
کمیتۀ بین‌المللی نجات گفته که خروج نیروهای خارجی از افغانستان تاثیرات منفی بر شهروندان این کشور به همراه داشت و در این مدت، بی‌ثباتی سیاسی، انزوای بین‌المللی، تغییرات اقلیمی و بحران اقتصادی نیازهای بشردوستانه را در این کشور افزایش داده است.

همزمان با سومین سالروز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، کمیته بین‌المللی نجات (IRC) از ادامۀ بحران بشری و اقتصادی در این کشور ابراز نگرانی کرده و از جامعهٔ‌ بین‌المللی خواسته که نباید افغانستان و مردم این کشور را فراموش کند.

این نهاد ناوقت روز جمعه ۳۰ اگست (نهم سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که با گذشت سه سال از خروج نیروه‌های خارجی به شمول نظامیان امریکایی از افغانستان، هنوز هم نیازمندی‌های مردم به کمک‌های بشری بیشتر است.

نیروهای بین‌المللی به رهبری ایالات متحده به تاریخ ۳۰ اگست ۲۰۲۱ با خروج آخرین سربازان امریکایی از میدان هوایی بین‌المللی کابل، به ماموریت کم از کم ۲۰ سالۀ خود در افغانستان پایان دادند.

بر اساس معلومات کمیتۀ بین‌المللی نجات در این مدت، ممنوعیت زنان و دختران از آموزش ادامه داشته، فرصت‌های کاری برای آنان محدود شده و در کنار آن، نبود مصوونیت غذایی در سراسر این کشور به گونۀ بی‌پیشنه گسترش یافته است.

سلما بن آیسا، رییس کمیتۀ بین‌المللی نجات، گفته که خروج نیروهای خارجی از افغانستان تاثیرات منفی بر شهروندان این کشور را به همراه داشته و در این مدت، بی‌ثباتی سیاسی، انزوای بین‌المللی، تغییرات اقلیمی و بحران اقتصادی نیازهای بشردوستانه را در این کشور افزایش داده و در حال حاضر، ۲۴ میلیون افغان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

به گفتۀ سلما، ناامنی غذایی در این کشور به سطح "نگران‌کنندۀ" آن رسیده و در حال حاضر از هر چهار نفر، یک نفر آنان نمی‌داند که غذایی بعدی خود را چگونه تامین خواهد کرد.

به گفتۀ رییس کمیتۀ بین‌المللی نجات، با آنکه جهان با بحران‌های بیشتری روبرو است، جامعۀ بین‌المللی نباید کمک‌های مالی خود را به افغانستان کاهش داده و یا متوقف کند.

این نهاد تاکید کرده که با وجود مشکلات در روند توزیع کمک‌های بشری به نیازمندان به ویژه زنان، کارمندان کمیتۀ بین‌المللی نجات به تلاش‌های شان برای رسیدگی به نیازمندان در ۱۱ ولایت این کشور ادامه می‌دهند.

به گفتۀ کمیتۀ بین المللی نجات در سه سال پسین، این نهاد به کم از کم ۱۴.۵ میلیون افغان کمک کرده است.

این در حالی است که پیش از این شماری از نهادهای امدادرسان بین‌المللی نیز هشدار داده بودند که افغانستان بدون "حمایت و مشارکت مداوم جامعه بین المللی" در خطر تبدیل‌شدن به یک "بحران فراموش‌شده" قرار خواهد گرفت.

بر اساس آمار برنامه پاسخگویی به نیازهای بشری ملل متحد در افغانستان، ۲۳.۷ میلیون نفر به کمک‌های بشری نیاز دارند که از این جمله ۵۲ درصد کودکان و ۲۵ درصد دیگر زنان هستند.

همچنان ملل متحد گفته است که عدم مصوونیت غذایی در افغانستان بیداد می‌کند، ۶.۳ میلیون نفر در داخل افغانستان آواره استند و بیکاری نیز در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده است.

برخی نهادهای امدادرسان تاکید کرده اند که گرچه کمک‌های بشری راه نجاتی برای جوامع افغانستان بوده است، کاهش بودجه تاثیر نامطلوبی بر زندگی روزمره مردم دارد و کمبود بودجه برای برنامه‌های میان‌مدت و درازمدت تنها آسیب‌پذیری‌های اساسی را تشدید کرده و بر بار فعالیت‌های بشری می‌افزاید.

ملل متحد برای پاسخگویی به نیازهای بشری در سال روان میلادی ۳.۱ میلیارد دالر تقاضا کرده بود، اما تا ۱۳ اگست ۲۰۲۴ تنها ۲۵ درصد از بودجه درخواستی را به دست آورده است.

گروه

XS
SM
MD
LG