لینک های دسترسی

Breaking News

اوزبیکستان در صدد ايجاد تعامل بین کشورهای منطقه و طالبان است - روبین


بارنت روبین، کارشناس امور سیاسی افغانستان و استاد دانشگاه نیویارک
بارنت روبین، کارشناس امور سیاسی افغانستان و استاد دانشگاه نیویارک

بارنت روبین، کارشناس امور سیاسی افغانستان و استاد دانشگاه نیویارک، می‌گوید که اوزبیکستان می‌خواهد با میزبانی نشست سمرقند یک نوع تعامل بین کشورهای همسایه در معامله با طالبان را ایجاد کند که به معنی برسمیت شناختن طالبان نیست.

روبین در مصاحبه با صدای امریکا گفت: " تا کنون نمی‌دانیم که در بین این کشورها علاقمندی زیاد برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان و یاهم آغاز جنگ نیابتی بر ضد آنان وجود داشته باشد، بلکه تلاش این بوده است تا راه دپلوماسی و تحریم‌ها در پیش گرفته شود."

اوزبیکستان روز پنجشنبه ۱۳ اپریل (۲۴ حمل) نشستی را به اشتراک شش کشور همسایهٔ افغانستان به اضافهٔ روسیه میزبانی کرد که در آن وضعیت افغانستان بررسی شد. درین نشست و نشست‌های حاشیه‌ای آن از فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی جدی شد.

بارنت روبین می‌گوید که در حال حاضر نشانه هایی دیده می‌شود که سازمان شانگهای که در آن کشور های روسیه و چین شامل اند، ممکن جهت به رسمیت شناختن طالبان نزدیک شده باشند.

او با اشاره به واگذاری سفارت‌های افغانستان در تهران،‌ بیجینگ و مسکو به دپلوماتان معرفی شده از سوی حکومت طالبان گفت: " آنها می‌خواهند تصمیم بگیرند که به عدم رسمیت ادامه دهند یا اینکه راه را برای مشروعیت آنها [طالبان] باز کنند. این مسله به خاطر جنگ اوکراین و روسیه تحت تاثیر قرار گرفته است، به خصوص تنش‌هایی میان روسیه و امریکا و چین نیز مطرح است. آنها ممکن بخواهند سیاست های متفاوتر از امریکا را در پیش بگیرند."

این کارشناس امریکایی همچنین گفت که طالبان یک گروه منقسم است. او افزود: "رهبری طالبان منقسم شده اند، برخی از آنان علاقمند مشروعیت یافتن اند اما برخی خواهان عملی کردن سیاست‌های سختگیرانه استند. آنان رهبری در افغانستان را یک امتیاز می‌دانند و نمی‌خواهند روی شرایط به رسمیت شناخته شدن مذاکره کنند."

شرح کامل مصاحبه با آقای روبین را در اینجا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG