لینک های دسترسی

Breaking News

ایران به طالبان: برای مهار مهاجرت‌های غیرقانونی نظارت بر مرزها را افزایش دهید


سید حسن مرتضوی، معاون سفارت ایران در کابل در دیدار با مقامات وزارت داخلۀ حکومت طالبان، خواهان کنترول بیشتر مرزهای افغانستان با آن کشور شده است.

سفارت ایران در کابل ناوقت یکشنبه اول اکتوبر (نهم میزان) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که مرتضوی در دیدار با محمد نبی عمری، معین وزارت داخلۀ حکومت طالبان، در مورد موضوعات مختلف از جمله قاچاق انسان و مهاجرت‌های غیرقانونی گفتگو کرده است.

اعلامیه گفته است که معاون سفیر ایران در این دیدار به "حجم قابل توجه ترددهای غیرقانونی مرزی افغانستان به سمت ایران" اشاره کرده است.

او از مقامات حکومت طالبان خواسته است "تا نظارت و کنترول خود را بر مرزهای مشترک افزایش داده و مبارزه با جریان قاچاق انسان و ترددهای غیرقانونی را در خاک افغانستان به اجرا بگذارند".

مرتضوی گفته است که در حال حاضر پنج میلیون مهاجر افغان در ایران به سر می‌برند و تهران خواهان بازگشت عزتمندانه آنان به کشورشان است.

او از حکومت طالبان نیز خواسته است که پالیسی‌هایی را روی دست بگیرد تا این مهاجرین برای بازگشت به کشورشان ترغیب شوند.

به باور مرتضوی با چنین پالیسی‌ها، نه تنها روند مهاجرت برعکس می‌شود، بلکه افغانستان از نیروی انسانی خود نیز بهره مند می‌شود.

این در حالی است که قبلاً حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجۀ ایران، گفته است که بحران جاری در افغانستان منجر به گسترش تروریزم و مهاجرت شده که تاثیرات عمیقی بر منطقه گذاشته است.

وزیر خارجه ایران در ۲۳ سپتمبر (اول میزان) در سخنرانی‌اش در انجمن آسیایی در نیویارک، اقامت میلیون‌ها مهاجر افغان در ایران را نتیجه بحران کنونی افغانستان یاد کرد.

او از جامعه بین المللی خواست تا برای حل بحران مهاجرین افغان که به گفتۀ او، بیشتر به ایران مهاجرت کرده اند، کمک لازم را انجام دهند.

کمیشنری عالی ملل متحد با نشر گزارشی تخمین کرده است که در نیمه نخست سال روان میلادی حدود ۲۳۳هزار افغان با مدارک مسافرتی معتبر به ایران رفته اند.

علاوه بر این، گزارش گفته است که از اواسط ماه می تا پایان جون، روزانه تقریباً ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ افغان فاقد مدرک (عمدتاً مردان مجرد و گروه‌های کوچک خانواده) از طریق گذرگاه‌های غیررسمی و قاچاق به ایران می‌رفتند و این رقم در طول ماه جون تا اپریل به ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ نفر در روز رسید.

کمیشنری عالی ملل متحد گفته است: "طبق گزارش‌ها، همه جابجایی‌ها از طریق گذرگاه‌های غیررسمی توسط قاچاقچیان تسهیل می‌شد".

این ادارۀ ملل متحد همچنان به تاریخ ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) با نشر گزارشی گفت که در نیمه نخست سال روان میلادی، حدود ۷۱۰ هزار مهاجر افغان از ایران به گونۀ داوطلب یا جبری به افغانستان برگشته اند.

بر اساس این گزارش از این میان ۳۱۰هزار نفر کسانی بودند که مدرک رسمی اقامت و سفر به ایران را نداشتند.

افزون بر این، کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، بازگشت داوطلبانۀ ۴۰۰هزار مهاجر افغان از ایران را نیز ثبت کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG