لینک های دسترسی

Breaking News

فعالان:‌ایران برای خاموش کردن صداهای مخالف، خبرنگاران را تهدید و زندانی می‌کند


آرشیف
آرشیف

در شش ماه از آغاز ناآرامی‌ها در ایران، حکومت ايران به زندانى كردن صداهای مخالف و تهدید رسانه‌های بیرون مرزی ایرانی روی آورده است،‌اما برخی از کارشناسان می‌گویند این شيوه به کارگیری جبر و تهدید برای القای ترس، قدرت خود را از دست داده است.

شش ماه از ناآرامی مدنی پى در پى پس از مرگ مهسا امینی ۲۲ ساله در بازداشت پوليس ارشاد ایران می گذرد.

در سپتمبر سال گذشته مهسا امینی به دلیل آنچه جمهوری اسلامی آن را پوشش نا مناسب توصیف کرد، بازداشت شد. تهران با انتشار ویدیویی مدعی شد که امینی به دلیل سکته قلبی در بازداشت پولیس فوت کرده، ولی خانواده او در مصاحبه با صدای امريكا این روایت را به چالش کشیده است.

تقریباً بلافاصله خشم سراسری مردمى در ايران به محکومیت جهانی رفتار خشن ایران با امینی و افراد بی‌شماری مانند او تبدیل شد. در پاسخ، تهران به زندانی کردن روزنامه نگاران منتقد حکومت، آغازکرد.

یگانه رضاییان، روزنامه ‌نگار ایرانی و کارمند نهاد حفاظت از خبرنگاران، می‌گوید که برخورد تند حکومت ایران در برابر رسانه ها افزایش یافته است. او به صدای امریکا در مود چنین گفت:"در موارد متعدد، ما در کمیته حفاظت از خبرنگاران با وکلایی که وکالت این روزنامه نگاران و خانواده هایشان را بر عهده دارند، در تماس بوده ایم. و یک روز صبح از خواب بیدار میشویم و به منبع خود دست رسی پیداکرده نمیتوانیم چرا كه وکیل مدافع توسط حكومت دستگیر شده و به زندان انداخته شده است."

کمیته حفاظت از خبرنگاران یا CPJ نزدیک به ۱۰۰ بازداشت رسان‌ه‌ای را از اواخر سپتمبر زمانی که اعتراضات آغاز شد تا اوایل جنورى ثبت کرده است؛ نیم این تعداد زنان می‌باشند.

افراد دستگیر شده به اتهاماتی از فعالیت‌های مبهم ضد حکومتی گرفته تا جاسوسی متهم استند، جرمی که مجازات آن اعدام است.

اما کار تنها به داخل مرزهای ایران محدود نشده است. به گفتهٔ خانم رضاییان،‌ ایران به دنبال ساکت کردن منتقدان خود در خارج مانند مسیح علی نژاد، مجری فارسی صدای امریکا، هم است.

خانم على نژاد مي‌گويد:"جمهوری اسلامی سه جنایتکار را از اروپای شرقی استخدام کرد. آنها به وضوح بخشی از یک گروه جنایتکار بودند. آنها توسط جمهوری اسلامی اجیر شده بودند تا مرا در خاک امريكا بکشند."

رضاییان می‌گوید ایرانیان دیگر مانند گذشته از رژیم نمی ترسند، اما تهدیدها و خشونت های را که متوجه آنهاست، جدی می‌گیرند.

یگانه رضیئیان گفت:" من بخاطر آنها هراس دارم. اما خوشحالم که آنها شجاع استند و از گفتن حقیقت نمی ترسند. آنها از پوشش واقعیت های کشور خود هراسی ندارند."

نمایندگی دايمی ایران در سازمان ملل به درخواست صدای امريكا برای اظهار نظر در این مورد پاسخ نداد. اما جمهوری اسلامی اخیراً عفو ده‌ها هزار ایرانی را که پس از اعتراضات بازداشت شده بودند، اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG