لینک های دسترسی

Breaking News

ایران تمرینات نظامی هوایی خود را آغاز کرد


جت جنگی اف-۵ نیروهای هوایی ایران
جت جنگی اف-۵ نیروهای هوایی ایران

رسانه‌های دولتی ایران روز یکشنبه ۲۳ جولای (اول اسد) گزارش دادند که ایران تمرینات سالانه نیروی هوایی را در بخش مرکزی آن کشورآغاز کرده است.

این تمرینات پس از آن آغاز شد که ایالات متحده به منظور جلوگیری از توقف کشتی‌های تجارتی توسط ایران در تنگه هرمز، کشتی و جت‌های جنگی را به حوزهٔ‌ خلیج فارس اعزام کرده است.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، گزارش داده است که نیروهای هوایی آن کشور از ۱۱ پایگاه هوایی در تمرینات نظامی موسوم به ''فداییان'' اشتراک کرده اند. این تمرینات در بندر عباس در نزدیکی تنگه‌ هرمز، انجام می شود.

بر اساس این گزارش، بیش از ۹۰ جت جنگی، بم‌افگن و طیاره‌های بی‌ سرنشین در این تمرینات نظامی هوایی اشتراک دارند.

حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی اردوی ایران،‌ گفته است که پیام مهم این تمرینات دوستی، صلح، آرامش و امنیت در منطقه است. او گفت: ''امنیت پایدار، توسعه و تحکیم روابط منطقه‌ای، حسن همجواری و دفاع از مرزهای هوایی کشور از محورهای تمرینات [هوایی] است. نیروی هوایی اردو در کنار سایر نیروهای مسلح کشور وظیفه تامین امنیت آسمان ایران اسلامی را به عهده دارند."

ایران هر از گاهی چنین تمرینات را راه اندازی کرده و ادعا می‌کند که این گونه تمرینات برای ارزیابی آمادگی جنگی این نیروها و نمایش توانایی‌های نظامی این کشور طراحی شده اند.

وزارت دفاع ایالات متحده به تاریخ ۱۷ جولای اعلام کرد که امریکا کشتی‌ و جت‌های جنگی اف-۳۵ و اف-۱۶ را در شرق میانه مستقر می‌کند تا در برابر ضبط کشتی‌ها توسط ایران،‌ مقابله کند.

این اقدام پنتاگون پس از آن روی دست گرفته شد که نیروهای بحری ایران در اوایل ماه جولای تلاش کردند تا دو کشتی‌ تجارتی را در نزدیکی تنگهٔ هرمز و خلیج عمان متوقف کنند و به سمت یکی این کشتی‌ها گلوله‌باری نیز کردند.

نیروهای بحری ایالات متحده گفته اند که ایران تنها در دو سال گذشته دست‌کم پنج کشتی تجارتی را توقیف کرده و بیش از ۱۲ بار برای کشتی‌های تجارتی مزاحمت خلق کرده است. اکثر این رویداد‌ها در اطراف تنگه‌ هرمز صورت گرفته است.

کشور‌های غربی ایران را متهم می‌کنند که از توقیف کشتی‌های تجارتی منحیث وسیله‌ٔ چانه‌‌زنی استفاده می‌کند، اتهامی که ایران آنرا رد کرده است. ایران ادعا کرده است که کشتی‌های تجارتی را پس از آن متوقف کرده که با کشتی‌های محلی برخورد کردند و یا مسیر آب را کثیف و آلوده کردند.

ایالات متحده به تاریخ پنجم جولای گفت که نیرو‌های این کشور از دو تلاش ایران برای ضبط تانکرهای تجارتی در آب‌های بین المللی جلوگیری کرد. اما تهران به تاریخ ششم جولای کنترول یک کشتی تجارتی را به دست گرفت.

ایران در ماه اپریل و اوایل می در ظرف یک هفته دو کشتی‌ حامل مواد سوخت را در آب‌های منطقه ضبط کرد. تهران همچنین متهم است که در نومبر ۲۰۲۲ بر یک کشتی که ملکیت اسراییل بود، حمله کرده است.

پس آنکه دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران بیرون شد و تعزیرات را بار دیگر بر تهران وضع کرد، آب‌های خلیج شاهد رشته‌ از رویداد‌های مشابه بوده است.

مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای که پس از روی کار آمدن جو بایدن، رییس جمهور کنونی امریکا، آغاز شد، از دیر مدت زمان به اینسو با بن‌بست مواجه بوده است.

XS
SM
MD
LG