لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار ایران به اسراییل:‌ اگر به لبنان حمله صورت بگیرد، اسراییل 'نابود' ‌می‌شود


پس از آغاز جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه، تبادل آتش میان اسراییل و حزب‌الله لبنان تقریبا همه روز صورت می‌گیرد
پس از آغاز جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه، تبادل آتش میان اسراییل و حزب‌الله لبنان تقریبا همه روز صورت می‌گیرد

حکومت ایران روز شنبه ۲۹ جون (نهم سرطان) هشدار داد که اگر به لبنان حمله صورت بگیرد، ''همه جبهات مقاومت'' ، گروهی متشکل از ایران و متحدان منطقه‌ای آن، در برابر اسرییل مقابله خواهند کرد.

این اظهارات ماموریت ایران در ملل متحد مستقر در شهر نیویارک در حالی بیان شده است که ترس از تشدید جنگ میان اسراییل و گروه حزب‌الله لبنان به وجود آمده است. حزب‌الله لبنان، یکی از گروه‌هایی در شرق میانه است که از حمایت ایران برخوردار است.

پس از حملات هفتم اکتوبر سال گذشته، اسراییل و حزب‌الله لبنان تقریبا همه روز بر ضد همدیگر تبادل آتش می‌کنند.

این تبادل آتش در ماه روان میلادی پس آن تشدید یافت که لفاظی ستیزه جویانه دو جناح-اسراییل و حزب‌الله لبنان- در برابر همدیگر شدت گرفته است.

ماموریت ایران در شهر نیویارک با نشر پیامی در رسانه اجتماعی ایکس نوشته است که تهران ''تبلیغات رژیم صهیونیستی مبنی بر قصد حمله به لبنان را جنگ روانی می داند.'' اما این ماموریت در ادامه پیام خودهشدار داده که در صورت تهاجم نظامی تمام عیار، ''جنگ نابود کننده رخ خواهد داد. همه گزینه ها به شمول مشارکت کامل همه جبهات مقاومت روی میز است.''

اردوی اسراییل به تاریخ ۱۸ جون اعلام کرد که با تشدید درگیری فرامرزی با گروه حزب‌الله و آرامش نسبی در نوار غزه، پلان تهاجمی در مورد لبنان ''تایید و تصویب'' شده است.

جنگ غزه پس از حملات مرگبار گروه حماس بر جنوب اسراییل آغاز شد. ایران که از حماس حمایت می‌کند،‌ از حمله هفتم اکتوبر ستایش کرده، اما هر گونه دخالت در این حمله را رد کرده است.

در کنار حملات حزب‌الله لبنان بر شمال اسراییل، شورشیان حوثی یمن نیز به طور مکرر کشتی‌های تجارتی را در بحیره سرخ آماج حملات طیاره‌های بی سرنشین و حملات میزاییلی قرار داده است.

حوثی‌های یمن که مانند حزب‌الله لبان از حمایت ایران برخوردار‌‌اند، گفته اند که این حملات به منظور همبستگی با فلسطینی‌ها انجام می‌شود. این گروه هشدار داده است که به حملات خود تا زمانی ادامه خواهد داد که اسراییل حملات خود در نوار غزه را متوقف کند.

جمهوری اسلامی از زمان انقلاب ۱۹۷۹ که پادشاه ایران را سرنگون کرد، اسراییل را به رسمیت نشناخته است. رضا شاه، پادشاه پیشین ایران، در آن زمان از حمایت امریکا برخوردار بود.

ترس از گسترش جنگ در شرق میانه در ماه اپریل نیز پس از‌ آن به وجود آمده که حمله‌ای هوایی قنسولگری ایران در دمشق، پایتخت سوریه، را به خاک یکسان کرد. ایران اسراییل را مسوول این حمله قلمداد کرد، حمله‌ای که در نتیجه آن، هفت نیروی سپاه پاسداران ایران به شمول دو جنرال آن کشته شدند.

به تعقیب آن، در اوسط ماه اپریل ایران نزدیک به ۳۲۰ طیارۀ بی سرنشین تهاجمی و میزایل‌ را بر اسراییل پرتاب کرد، اما به گفته مقامات اسراییل، به کمک ایالات متحده و سایر متحدین ۹۹ درصد این حملات رهگیری و قبل از رسیدن به هدف منهدم شدند و آسیب اندکی ناشی از این حملات به اسراییل رسیده است.

چند روز پس از حملات ایران بر اسراییل، صدای سه انفجار در نزدیکی یک پایگاه هسته‌ای ایران در ولایت اصفهان شنیده شد. رسانه‌های امریکایی از قول مقامات ایالات متحده گزارش دادند که اسراییل بر ایران با طیاره بی‌ سرنشین حمله کرده است.‌ اما تهران گزارش حمله اسراییل بر آن کشور را کم اهمیت جلوه داد.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG