لینک های دسترسی

Breaking News

قمی: یگانه راه برنگشتن به شرایط بن، ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان است


حسن کاظمی قمی، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور ایران برای افغانستان و سفیر این کشور در کابل، به تازگی بار دیگر بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان تحت حاکمیت طالبان تاکید کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، کاظمی قمی در جمع مهاجران افغان مقیم قم در مراسم یاد بود رییس‌ جمهور ایران گفته است که یگانه راه برنگشتن به شرایط کنفرانس بن، ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان است.

نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور ایران گفته است: "ما با حاکمین جدید در افغانستان ضمن تعامل، مشورت‌های خود را نیز می‌دهیم. دولت متشکل از افراد صالح از تمام قوم‌‌ها می‌تواند رمز ثبات سیاسی و شروع سازندگی در افغانستان باشد که جمهوری اسلامی همین سیاست را در پیش دارد."

اجلاس بن که پس از حملات ایالات متحده بر افغانستان - و سرنگونی حاکمیت اول طالبان منجر شد - در دسمبر ۲۰۰۱ در شهر بن آلمان برگزار شد که در آن طالبان دعوت نشده بودند.

در آن اجلاس با حضور چهره‌های سیاسی و رهبران جهادی سابق زیر نظر سازمان ملل متحد، بر ایجاد حکومت موقت در افغانستان توافق صورت گرفت و تاسیس دوباره موسسات دولتی دایمی و حکومت مشروع در این کشور پایه گزاری شد.

با این حال،‌ ایران بارها بر ایجاد حکومت فراگیر تاکید کرده است. علاوه بر تاکید برخی کشورهای منطقه و جهان، سازمان همکاری اسلامی نیز به تاریخ پنجم ماه روان میلادی، با صدور قطعنامه‌ای بر ضرورت ایجاد یک حکومت فراگیر در افغانستان و حمایت از حقوق اساسی زنان و دختران در این کشور تاکید کرد.

در این قطعنامه از طالبان خواسته شده است تا اقداماتی را برای ایجاد حکومت فراگیر جهت ثبات پایدار انجام دهند.

ایجاد حکومت همه‌شمول و گفتگوهای بین‌الافغانی شامل توافقنامه دوحه میان ایالات متحده و طالبان است که در اوایل سال ۲۰۲۰ امضا شد.

مقامات امریکایی گفته اند که طالبان در این توافقنامه تعهد کرده بودند که برای تشکیل یک حکومت فراگیر با سایر احزاب افغانستان گفتگو خواهند کرد.

علاوه بر این، احترام به حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان، دختران و اقلیت‌های قومی – مذهبی، قطع روابط با گروه‌های دهشت‌افگن چون القاعده از دیگر تعهدات طالبان در توافقنامه دوحه است.

اما طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان نه تنها مذاکرات بین الافغانی را برگزار نکردند، بلکه محدودیت‌های گسترده را بر شهروندان افغانستان، به ویژه زنان و دختران، وضع کردند.

همچنان مقامات این گروه بارها حکومت شان را فراگیر خوانده و گفته اند که کشورها نباید به مسایل داخلی افغانستان مداخله کنند و نسخه بدهند.

حکومت طالبان که در اگست ۲۰۲۱ میلادی بار دیگر بر افغانستان حاکم شد، با گذشت بیش از دو و نیم سال به دلیل رویکردهای سختگیرانه و نیز ساختار حکومت آن گروه، از سوی هیچ کشوری تا کنون به رسمیت شناخته نشده است.

ملل متحد گفته است که مبدل نشدن افغانستان به پناهگاه امن دهشت‌افگنان، تشکیل حکومت فراگیر متشکل از همه اقوام و اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان و احترام به حقوق بشر به ویژه حق آموزش و کار زنان و دختران افغان، خواست‌های اساسی جامعۀ بین المللی از طالبان است.

گروه

XS
SM
MD
LG