لینک های دسترسی

Breaking News

برگشت بیش از ۷۷هزار مهاجر افغان از پاکستان و ایران در یک هفته


 مهاجرین افغان حین بازگشت از ایران به افغانستان
مهاجرین افغان حین بازگشت از ایران به افغانستان

سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان (IOM) با نشر گزارشی گفته است که بر اساس بررسی‌های آنان، تنها از تاریخ ۲۶ می تا اول جون، بیش از ۷۷هزار مهاجر افغان از ایران و پاکستان به افغانستان برگشته اند.

این سازمان روز یکشنبه ۱۶ جون (۲۷ جوزا) گفت که با نصب سیستم ردیاب (DTM) هرگونه عبور و مرور بیجاشدگان را در مرزهای افغانستان نظارت می‌کند.

بر اساس معلومات این سازمان، در این مدت، ۴۹هزار و ۳۳۲ مهاجر افغان از ایران و ۲۸هزار و ۹۶ نفر دیگر از پاکستان وارد خاک افغانستان شده‌اند.

در این گزارش آمده است که همزمان با برگشت ده‌ها هزار مهاجر افغان به کشور شان، در جریان آخر هفته ماه گذشته میلادی، حدود ۴۸هزار نفر از طریق مرزهای افغانستان به ایران و پاکستان برگشت کرده‌اند.

از این میان، ۲۸هزار و ۵۱۳ مهاجر افغان به ایران و بیش از ۱۹هزار تن دیگر به پاکستان رفته اند. سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته است که بیشتر کسانی که در جریان هفتهٔ آخر ماه گذشته، به افغانستان برگشته اند، مدارک قانونی نداشته اند.

بر بنیاد معلومات این سازمان؛ همچنان ۵۱درصد کسانی که در این مدت از افغانستان به ایران و پاکستان رفته اند، فاقد مدارک قانونی بوده و به گونه غیرقانونی وارد خاک آن کشورها شده اند.

ادامهٔ اخراج مهاجران افغان از ترکیه

سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته است که از آغاز سال جاری میلادی، ده‌هزار و ۷۶۴ پناهجوی افغان از ترکیه اخراج شده و به افغانستان برگردانده شده اند.

در این گزارش آمده است که ۹۹درصد از برگشت کنندگان مردان بوده و بدون مدارک قانونی وارد ترکیه شده بودند. به گفتۀ سازمان بین‌المللی مهاجرت این مهاجران افغان در جریان ماه‌های گذشته توسط پولیس آن کشور بازداشت و جبراً به افغانستان برگرداننده شده‌اند.

این در حالی است که دو روز پیش، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) گفته بود که در چهار ماه نخست ۲۰۲۴ نزدیک به ۴۴۰هزار مهاجر افغان از ایران و پاکستان به افغانستان برگشته اند.

بر اساس گزارش اوچا در این مدت، ۳۹۲هزار و ۶۰۰ مهاجر افغان از ایران و ۴۹هزار و ۳۰۰ مهاجر نیز از پاکستان و شماری اندکی نیز از سایر کشورها به افغانستان عودت کرده اند.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد، خطرات حفاظتی، نبود سرپناه و مسکن، صحت، معارف، مشکلات اسناد حقوقی، ادغام در جوامع، خدمات بهداشتی ویژه و تاثیر عدم اطمینان در مورد وضعیت سیاسی و امنیتی را به عنوان چالش‌های اصلی فراروی عودت‌کنندگان یاد کرده است.

این اداره ملل متحد تعداد عودت‌کنندگان افغان را از ایران را در ۲۰۲۴ نسبت به دو سال قبل از آن بیشتر بیان کرده و گفت که در چهار ماه اول سال گذشته میلادی، ۲۶۷هزار و در مدت مشابه سال۲۰۲۲ نیز ۲۹۹هزار افغان از ایران به کشورشان باز گشته بودند.

گروه

XS
SM
MD
LG