لینک های دسترسی

Breaking News

قمی: نباید تنها علیه داعش موضع گرفت و دربارۀ سایر گروه‌ها در افغانستان سکوت کرد


حسن کاظمی قمی در مصاحبۀ با خبرگزاری دولتی ایران با اشاره به نگرانی‌ها دربارۀ حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان گفت که برخی این گروه‌ها، امنیت کشورهای منطقه را تهدید می‌کند.
حسن کاظمی قمی در مصاحبۀ با خبرگزاری دولتی ایران با اشاره به نگرانی‌ها دربارۀ حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان گفت که برخی این گروه‌ها، امنیت کشورهای منطقه را تهدید می‌کند.

نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور ایران برای افغانستان و سفیر این کشور در کابل دربارۀ مبارزه طالبان در برابر داعش گفت که نباید علیه این گروه موضع گرفت و در مورد‌ گروه‌های تروریستی دیگر در این کشور، خاموشی اختیار کرد.

حسن کاظمی قمی در مصاحبۀ با ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران، در کنار پرداختن به دیگر موارد، با اشاره به نگرانی‌ها دربارۀ حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان گفت که برخی از این گروه‌ها، امنیت کشورهای منطقه را تهدید می‌کند.

قمی افزود: "نمی‌توان در برابر داعش موضع گرفت و در خصوص جریان‌های دیگر که امنیت همسایگان افغانستان را به چالش گرفته‌اند، سکوت پیشه کرد."

به گفتۀ این دپلومات ایرانی، برخی از گروه‌های تروریستی با انجام عملیات‌ در خاک کشورهای همسایۀ افغانستان، در تلاش تیرگی روابط میان طالبان و این کشورها اند.

او اضافه کرد: "حملۀ هفته اخیر افراد ناشناس بر کاروان دپلومات‌های روسیه، اوزبیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، اندونیزیا و چند کشور دیگر که در خیبر پشتونخوا پاکستان رخ داد و هیچ گروهی مسوولیت‌اش را نپذیرفت را می‌توان یک نمونه دانست که در صورت موفقیت عوامل این اقدام تروریستی، نتیجه می‌توانست موجب تنش در روابط میان حکومت سرپرست (طالبان) با روسیه و اوزبیکستان، ترکمنستان و قزاقستان شود."

این انفجار به تاریخ ۲۲ سپتمبر (اول میزان)، در نزدیک کاروان موترهای شماری از دپلومات‌های خارجی مقیم پاکستان که عازم ساحهٔ سوات بودند، اتفاق افتاد که در آن، یک منسوب پولیس کشته و تعداد دیگری مجروح شدند.

این گروه خارجی‌ها، متشکل از سفیران روسیه، پرتگال، ایران، اندونیزیا، قزاقستان، تاجیکستان، رواندا، زیمبابوی، ترکمنستان، ویتنام و بوسنیا هرزگوینا بودند که به گفتۀ مقامات پاکستانی به آنان آسیبی وارد نشده است.

نگرانی‌ها از تهدیدات از خاک افغانستان به کشورهای منطقه در حالی مطرح می‌شود که دو روز پیش، سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهور ایران گفت که گروه‌های تروریستی به ویژه شاخۀ خراسان داعش، در حال سواستفاده از وضعیت کنونی در افغانستان به هدف جذب نفوذ بیشتر در این کشور است.

او گفت: "گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده نه تنها مردم افغانستان بلکه امنیت منطقه را تهدید می‌کنند. کشورهای همسایه نمی‌توانند اجازه دهند تروریزم و افراط‌‌‌گرایی خشونت‌آمیز در افغانستان ریشه بدواند."

در کنار نگرانی مقام‌های ایرانی، پاکستان بارها طالبان را به پناه‌دادن به گروه‌های تروریستی به ویژه تحریک طالبان پاکستانی متهم کرده‌ است.

در آخرین مورد، شهباز شریف، صدراعظم آن کشور، در ۷۹همین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

شریف گفت که در حال حاضر، شاخۀ خراسان داعش، شبکۀ القاعده، تحریک طالبان پاکستانی، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، جنبش اسلامی اوزبیکستان و انصارالله در داخل افغانستان حضور دارند.

صدر اعظم پاکستان از حکومت طالبان خواست که باید گام‌‌های موثری را علیه تمامی گروه‌های تروریستی به ویژه گروه‌هایی بردارند که مسوولیت حملات را در کشورهای همسایۀ افغانستان به عهده می‌گیرند.

اما طالبان همواره این ادعای مقام‌های پاکستانی را رد کرده و در تازه‌ترین مورد، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان دیروز گفت که اکثر جنگجویان داعش به هدف فعالیت‌های تخریبی از خاک پاکستان وارد افغانستان شده و شاخۀ خراسان این گروه، در بخش‌هایی از ایالت‌های بلوچستان و خیبرپشتونخوا پاکستان مراکز آموزشی دارد.

مجاهد افزود که داعش حملات‌ خود را در افغانستان و دیگر کشورهای منطقه از خاک پاکستان سازماندهی می‌کند.

گروه

XS
SM
MD
LG