لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت طالبان از موضع روسیه، چین ایران و پاکستان دربارۀ افغانستان استقبال کرد


سومین نشست چهارجانبه دربارۀ افغانستان با حضور وزیران خارجۀ روسیه، ایران چین و وزیر دفاع پاکستان در حاشیۀ نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک برگزار شد.
سومین نشست چهارجانبه دربارۀ افغانستان با حضور وزیران خارجۀ روسیه، ایران چین و وزیر دفاع پاکستان در حاشیۀ نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک برگزار شد.

سومین نشست چهارجانبه دربارۀ افغانستان با حضور وزیران خارجۀ روسیه، ایران چین و وزیر دفاع پاکستان در حاشیۀ نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک برگزار شد.

وزارت خارجۀ روسیه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که نمایندگان این کشورها در این نشست، رویکردهای خود را در مورد حل و فصل مسایل افغانستان مقایسه کرده و تاکید کردند: "بدیلی برای ایجاد گفتگوی متقابل محترمانه و روابط مشارکتی با مقامات فعلی افغانستان [طالبان] وجود ندارد."

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت طالبان روز شنبه ۲۸ سپتمبر (هفتم میزان) در یک پیام ویدیویی گفت که تنها راه حل مشکلات، گفتگو است.

فطرت افزود: "ما از موقف مثبت روسیه، چین، پاکستان و ایران که گفتگو با امارت اسلامی (حکومت طالبان) را راه‌ حلی سیاسی خوانده‌اند، استقبال می‌کنیم. واقعیت این است که گفتگوهای سیاسی میان کشورها، راه را برای تعاملات سیاسی مثبت هموار می‌کند."

در این حال، سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست از گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

وزارت خارجه ایران به نقل از عراقچی گفته است که گروه‌های تروریستی به ویژه شاخۀ خراسان داعش، در حال سو استفاده از وضعیت کنونی به هدف جذب نفوذ بیشتر در این کشور است.

او افزوده است: "گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده نه تنها مردم افغانستان بلکه امنیت منطقه را تهدید می‌کنند. کشورهای همسایه نمی‌توانند اجازه دهند تروریزم و افراط‌‌‌گرایی خشونت‌آمیز در افغانستان ریشه بدواند."

نمایندگان کشورهای منطقه در حالی گفتگو را تنها راه حل با طالبان عنوان کردند، که پیش از این روسیه گفته بود که برای همسایگان افغانستان مهم است که با مقامات کنونی این کشور روابط نزدیک داشته باشند.

اخیراً دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین به تاس، خبرگزاری دولتی روسیه، گفت: "این برای همسایه‌ها بسیار مهم است تا رابطه خود را با مقامات کنونی [طالبان] حفظ کنند."

طالبان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند و در بیشتر از سه سال گذشته، تا اکنون هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

کشورهای منطقه به شمول پاکستان با آنکه از به رسمیت شناختن حکومت این گروه خودداری کرده‌اند، اما روسیه، ایران، پاکستان و چین، در سال‌های اخیر روابط خود را با طالبان تقویت کرده‌اند.

کشورهای همسایۀ افغانستان در حالی روابط خود را با طالبان حفظ کرده‌اند که پیش از این، مقام‌های این کشورها بارها افغانستان تحت حاکمیت این گروه را منبع اصلی ''بی‌ثباتی برای این کشورها'' خواندند.

در تازه‌ترین مورد، صدراعظم پاکستان از حکومت طالبان خواسته است که باید گام‌‌های موثری را علیه تمامی گروه‌های تروریستی به ویژه گروه‌های که مسوولیت حملات در کشورهای همسایۀ آن را به عهده می‌گیرند، بردارد.

شهباز شریف در سخنرانی خود، در ۷۹همین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از افزایش فعالیت‌های تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) در بخش‌های این کشور ابراز نگرانی کرده و مدعی شد که این گروه فعالیت‌هایش را از خاک افغانستان انجام می‌دهد.

به گفتۀ وی، کشورش برای از بین بردن تمامی گروه‌های تروریستی به ویژه تحریک طالبان پاکستانی متعهد است و به همین منظور، اردوی این کشور عملیاتی را تحت نام "عزم استحکام" در داخل خاک این کشور آغاز کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG