لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش سری: ایران غنی‌سازی یورانیم را با سانتریفیوژهای نسل ششم آغاز کرده است


یک گزارش سری ادارهٔ هسته‌ای سازمان ملل متحد نشان می دهد که ایران غنی‌سازی یورانیم با سانتریفیوژهای پیشرفته نسل ششم را در پایگاه زیرزمینی نطنز آغاز کرده و حالا قصد دارد از پلان قبلی‌اش هم فراتر برود.

بر اساس این گزارش، سانتریفیوژهای پیشرفتهٔ IR-6 در مقایسه با سانتریفیوژهای IR-1 به مراتب برای غنی سازی یورانیم موثرتر است.

بر اساس توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، ایران تنها می تواند از سانتریفیوژهای IR-1 برای غنی سازی یورانیم کار بگیرد.

خبرگزاری رویترز به استناد گزارش سری ادارهٔ انرژی هسته‌ای ملل متحد گزارش داده است که ایران سانتریفیوژهای IR-6 را در دو پایگاه هسته‌ای نطنز و فوردوو نصب کرده است. این دو پایگاه هسته‌ای ایران به گونه‌ای طراحی و اعمار شده است که احتمالاََ در مقابل بمباران هوایی مقاوم اند.

در این گزارش آمده است که سانتریفیوژهای IR-6 حالا وارد مرحلهٔ غنی سازی یورانیم شده اند.

کار غنی سازی یورانیم با سانتریفیوژهای پیشرفته در پایگاه هسته‌ای نطنز در حالی آغاز شده است که مذاکرات غیر مستقیم ایران با ایالات متحده برای احیای توافق هسته‌ای با بن بست مواجه شده است.

بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی، تعزیرات اقتصادی که بر ایران وضع شده بود، تا حدی لغو شد و در عوض، تهران فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کرد.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یکجانبه از این توافق بیرون شد و تعزیرات شدید اقتصادی را بار دیگر بر ایران وضع کرد، اقدامی که موجب شد تهران نیز از تعهدات این توافق خود را عقب بکشد و غنی سازی یورانیم خود را به مقیاس بلندتری که در توافقنامه محدود شده بود، از سر بگیرد.

پس از رسیدن جو بایدن به قصر سفید، مقام های ایران و واشنگتن تلاش کرده اند تا این توافق احیا شود.

توافق هسته‌ای ایران قرار بود در ماه مارچ سال روان میلادی احیا شود. اما پس از ۱۱ ماه مذاکرات غیر مستقیم میان ایالات متحده و ایران در ویانا، پایتخت اتریش، احیای این توافق پس از آن به هم ریخت که تهران اصرار کرد تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های ترورستی خارجی امریکا حذف شود.

مقام‌های ایران تلاش کرده اند تا در صورت احیای توافق هسته ایران، روسای جمهور آینده ایالات متحده بار دیگر از این توافق بیرون نشوند.

اما ادارهٔ جو بایدن گفته است که با در نظر داشت سیستم ایالات متحده، دادن تضمین ''غیر ممکن'' است، زیرا معلوم نیست که رییس جمهور آیندهٔ‌ این کشور چه خواهد کرد.

بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه نیز عضو توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اند. این کشور‌ها گفته اند، احیای توافق هسته‌ای بهترین گزینه برای جلوگیری ایران از دسترسی به سلاح هسته‌ای است، اما تهران همواره گفته است که برنامهٔ هسته‌ای آن کشور مقاصد صلح آمیز دارد.

XS
SM
MD
LG