لینک های دسترسی

Breaking News

ایران گزارش نهایی سقوط هلیکوپتر ابراهیم رییسی را منتشر کرد


اعضای تیم نجات هنگام انتقاد جسد ابراهیم رییسی، رییس جمهور فقید ایران که در اثر سقوط هلیکوپتر کشته شد.
اعضای تیم نجات هنگام انتقاد جسد ابراهیم رییسی، رییس جمهور فقید ایران که در اثر سقوط هلیکوپتر کشته شد.

خبرگزارش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه اول سپتمبر (۱۱ سنبله) با استناد گزارش نهایی تحقیقات گفته است که آب و هوای نا مناسب به شمول غبار غلیظ سبب سقوط هلیکوپتر حامل ابراهیم رییسی، رییس جمهور فقید ایران، شده است.

رییسی که به عنوان جانشین بالقوه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پنداشته می‌شد، به تاریخ ۱۹ ماه می ۲۰۲۴ در اثر سقوط هلیکوپتر حامل وی در منطقه کوهستانی نزدیک با مرز آذربایجان کشته شد.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی گزارش داده است که علت اصلی سقوط هلیکوپتر حامل رییسی و همراهانش "شرایط پیچیده اقلیمی و جوی منطقه در فصل بهار" بود که با ایجاد "توده غلیظ مه متراکم و بالارونده" سبب برخورد هلیکوپتر با کوه شده است.

اردوی ایران نیز در ماه می اعلام کرد که هیچ مدرکی دال بر فعالیت جنایتکارانه در سقوط هلیکوپتر که سبب کشته شدن رییسی و همراهانش به شمول حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه پیشین ایران شد، وجود ندارد.

رییسی به تاریخ ۱۹ ماه می با شماری از مقام‌های ایرانی به آذربایجان شرقی سفر کرد بود و یکجا با الهام علیوف، رییس جمهور آذربایجان، بند قیزقلعه‌سی را که با همکاری دو کشور در دریای مرزی ارس ساخته شده است، افتتاح کردند. این سانحه در هنگام برگشت رییسی از این مراسم به سمت تبریز، رخ داد.

در این سانحه علاوه بر ابراهیم رییسی و حسین امیرعبداللهیان، شش نفر دیگر به شمول آل هاشم، امام جمعه تبریز، مالک رحمتی، والی آذربایجان شرقی، نیز کشته شدند.

مرگ رییسی سبب برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران شد و در نهایت مسعود، پزشکیان، یک سیاستمدار اصلاح‌طلب، در دور انتخابات برنده اعلام شد.

بخشی از این گزارش، از خبرگزاری‌‌های رویترز و فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG