لینک های دسترسی

Breaking News

پزشکیان کابینه خود را که شامل یک زن است، به پارلمان ایران پیشنهاد کرد


مسعود پزشکیان، رییس جمهور جدید ایران
مسعود پزشکیان، رییس جمهور جدید ایران

رسانه های دولتی گزارش ایران روز یکشنبه ۱۱ اگست (۲۱ اسد) گزارش دادند که رییس جمهور جدید آن کشور فهرست کابینه خود را که شامل یک زن است،‌ برای رای اعتماد به پارلمان فرستاده است.

بر اساس این گزارش‌ها، مسعود پزشکیان،‌ عباس عراقچی، دپلومات عمل‌گرا و کارکشته را، به حیث وزیر خارجه ایران پیشنهاد کرده است.

پزشکیان همچنین فرزانه صادق را به حیث وزیر راه و ترانسپورت معرفی کرده است. اگر فرزانه صادق رای اعتماد پارلمان کشورش را به دست بیاورد، یگانه عضو کابینه آینده ایران و دومین زن عضو کابینه ایران در تاریخ این کشور خواهد بود.

مرضیه وحید دستجردی، در سال ۲۰۰۹ میلادی نخستین عضو کابینه زن دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌ نژاد شد و حیث وزیر صحت وظیفه اجرا کرد.

بر اساس فهرست پیشنهاد شده، اسماعیل خطیب، وزیر استخبارات ایران در دوره ریاست جمهوری رییسی، کرسی خود را در کابینه آینده ایران حفظ خواهد کرد.

رییس جمهور پزشکیان فهرست کابینه خود را در حالی به مجلس نمایندگان کشورش فرستاده که خطر افزایش جنگ غزه به یک منازعه منطقه‌ای گسترده تر رو به افزایش است.

خطر جنگ در شرق میانه پس از آن افزایش یافت که اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، در حمله‌ای در تهران کشته شد و ساعاتی قبل از آن،‌ فواد شکر، یکی فرمانده نظامی حزب‌الله توسط جت‌های جنگی اسراییل در بیروت، پایتخت لنبان، کشته شد.

ایران کشته شدن هنیه را به اسراییل نسبت داده و تهدید به انتقامجویی از اسراییل کرده است. اما اسراییل مسوولیت کشتن رهبر سیاسی حماس را نه رد و نه تایید کرده است. تهران و حزب‌الله لبنان تهدید کرده‌ اند که از اسراییل انتقام بگیرند.

پس از آنکه ابراهیم رییسی، رییس جمهور پیشین ایران، در ماه می در اثر سقوط هلیکوپتر حامل‌اش کشته شد، مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برنده شد. پزشکیان گفته است که می‌خواهد روابط ایران با جهان را بهبود ببخشد و به مشکلات داخلی کشور نیز رسیدگی کند.

کابینه پیشنهاد شده پزشکیان مستلزم تصویب پارلمان ایران است و باقر قالیباف، رییس پارلمان آن کشور، گفته است کمیسیون پارلمانی روز دوشنبه بررسی نامزدان پیشنهاد شده را آغاز می‌کند.

نارضایتی محمد جواد ظریف

محمد جواد ظریف که در حکومت حسن روحانی، رییس جمهور پیشین ایران، به عنوان وزیر خارجه آن کشور وظیفه اجرا می‌کرد، در جریان مبارزات انتخاباتی پزشکیان سهم برازنده داشت. به همین حال، پزشکیان به تاریخ اول اگست ظریف را منحیث معاون رییس جمهور در امور استراتیژیک و رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری منصوب کرد.

اما پس از ارسال فهرست کابینه جدید، ظریف در یک پیام ایکس به صراحت اعلام کرد از کارش در کمیته‌ها و شورای استراتیژیک که برای رییس جمهور مشوره می‌دهد، ناراضی است.

ظریف در این پیام ایکس ضمن سپاسگزاری کارکرد کمیته‌ها و شورای استراتیژیک به صراحت گفت: ''البته از نتیجه کار خود رضایت ندارم و از این‌که نتوانستم به شکل شایسته‌ای نظر کارشناسی کمیته‌ها و حضور بانوان، جوانان و اقوام را آن‌گونه که که وعده داده‌ بودم به نتیجه برسانم، شرمنده‌ام.''

ظریف در ادامه این پیام به گونهٔ ضمنی از سمت خود منحیث معاون رییس جمهور در امور استراتیژیک و رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری کناره‌گیری کرده است.

قدرت رییس جمهور در ایران محدود است، زیرا علی خامنه‌ای، رهبر جمهور اسلامی، سر قوماندان اعلا قوای مسلح آن کشور است؛ رییس قوهٔ قضایه را تعیین می‌کند و در پالیسی‌های عمده کشورش، تصمیم نهایی را می‌گیرد.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری رویترز گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG