لینک های دسترسی

Breaking News

احمدی‌نژاد خود برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت نام کرد


احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ ایران خود را نامزد کرده بود، اما شورای نگهبان هر دو بار صلاحیت او را رد کرد.
احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ ایران خود را نامزد کرده بود، اما شورای نگهبان هر دو بار صلاحیت او را رد کرد.

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور پیشین ایران، روز یکشنبه دوم جون (۱۳ جوزا) برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری آن کشور که به تاریخ هشتم سرطان سال روان برگزار می‌شود،‌ خود را ثبت نام کرده است.

احمدی‌نژاد پس از ثبت نام "زدودن رنج فقر و همزیستی مسالمت آمیز و تعامل سازنده با جهان" را به عنوان برنامه‌های عمدهٔ ریاست‌ جمهوری‌اش برجسته کرد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس با اشاره به ثبت نام احمدی‌نژاد نگاشته است که رییس جمهور "تندرو پیشین ایران" که در زمان ریاست جمهوری‌اش هولوکاست را زیر سوال برده بود، در زمان تشدید تنش‌ها بین ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای به سرعت در حال پیشرفت تهران، تسلیح روسیه در جنگ با اوکراین و سرکوب گسترده مخالفان حکومت ایران به صحنه باز می‌گردد.

اسوشیتدپرس، احمدی‌نژاد را "یک سیاستمدار عوامگرا" خوانده است که به نوشتهٔ این خبرگزاری، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار خواهد داد. احمدی‌نژاد در زمان ریاست جمهوری خود -۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ خورشیدی- آشکارا خامنه‌ای را به چالش کشید.

احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ ایران خود را نامزد کرده بود، اما شورای نگهبان هر دو بار صلاحیت او را رد کرد. خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته است که ممکن اینبار نیز صلاحیت احمدی‌نژاد از سوی شورای نگهبان رد شود.

انتخاب مجدد احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۸ اعتراض‌هایی را به همراه داشت که حکومت ایران را به لرزه درآورد اما نیروهای امنیتی به رهبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با کشتار و بازداشت صدها نفر، اعتراض‌ها را سرکوب کردند.

رسانه‌ها در ایران از آغاز ثبت‌‌ نام نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری از صبح روز پنجشنبه ۱۰ جوزا، خبر دادند. قرار است ثبت نام نامزدهای این انتخابات پنج روز ادامه یابد.

انتخابات ریاست جمهوری ایران در شرایطی برگزار می‌شود که دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی با تحریم گسترده مردم و پایین‌ترین سطح مشارکت رای‌دهندگان در تاریخ جمهوری اسلامی روبرو بود.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و اسوشیتدپرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG