لینک های دسترسی

Breaking News

ایران کشتی جنگی 'دیلمان' را به قوای بحری خود در بحیرهٔ کسپین اضافه کرد


رسانه‌های دولتی ایران روز دوشنبه ۲۷ اکتوبر (ششم قوس) گزارش دادند که قوای بحری آن کشور یک ناوشکن (کشتی جنگی تیز رفتار) را که قادر به پرتاب میزایل‌های کروز است، به کشتی‌های خود در بحیرهٔ‌ کسپین اضافه کرده است.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، روز دوشنبه گزارش داد که این ناوشکن که به نام دیلمان، یکی از شهر‌های شمال ایران، نامگذاری شده است، ۱۴۰۰ تن وزن دارد و قادر به پرتاب میزایل تورپیدو است،‌ میزایلی که از کشتی پرتاب می‌شود.

بر اساس این گزارش، ناوشکن دیلمان قادر به کشف همزمان بیش از ۱۰۰ هدف به شمول کشف کشتی،‌ طیاره‌‌های بی سرنشین،‌ هلیکوپتر، کشتی تحت البحری و طیاره است.

این ششمین کشتی جنگی است که ایران در بحیرهٔ کسپین مستقر کرده است. بحیرهٔ‌ کسپین بزرگترین بدنهٔ آب داخلی است که روسیه،‌ آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و ایران در آن شریک اند.

محمد حسین باقری، رییس قوای مسلح ایران، در مراسم افتتاح فعالیت این کشتی، بحیرهٔ کسپین را ''بحیرهٔ صلح و دوستی'' خواند و گفت که نیروهای بحری آن کشور در این بحیره برای ''صلح،‌ امنیت کشتی‌های تجارتی،‌ مقابله با تروریست‌ها و حوادث احمتالی در آینده'' خدمت می‌کند.

در سال های اخیر، کشتی های جنگی ایران در برخی اوقات از پایگاه های آبی در بحیرهٔ کسپین متعلق به روسیه و آذربایجان بازدید کرده اند.

با این حال، ایران از آذربایجان به خاطر اتحاد نظامی قوی با اسراییل که از سوی ایران به عنوان دشمن اصلی تلقی می شود، انتقاد کرده است.

با آنکه روسیه بزرگترین قدرت بحری را در بحیرهٔ کسپین دارد،‌ ایران از اواخر دههٔ ۱۹۶۰ به اینسو تلاش کرده است تا قدرت خود را در این بحیره تقویت کند و از دههٔ ۱۹۹۰ میلادی به تدریج توانایی خود را در این بحیره بیشتر تقویت کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG