لینک های دسترسی

Breaking News

بی‌حرمتی به قرآن در استکهلم؛ عراق سفیر سویدن را اخراج کرد


سلوان مومیکا، مهاجر عراقی مقیم سویدن، روز پنجشنبه نسخه‌ای از قرآن را در برابر سفارت عراق در استکهلم زیرپا کرد
سلوان مومیکا، مهاجر عراقی مقیم سویدن، روز پنجشنبه نسخه‌ای از قرآن را در برابر سفارت عراق در استکهلم زیرپا کرد

عراق پس از آن سفیر سویدن مقیم بغداد را اخراج کرد که یک فرد روز پنجشنبه ۲۰ جولای (۲۹ سرطان) نسخه‌ای از قرآن را در برابر سفارت عراق در استکهلم زیر پا کرده و پرچم عراق را به آتش کشید.

ساعاتی پیش از آنکه سلوان مومیکا، مهاجر عراقی مقیم سویدن، به قرآن و پرچم عراق اهانت کند، شماری از معترضان در شهر بغداد بر سفارت سویدن یورش برده و آن را به آتش کشیدند.

حکومت عراق با نشر بیانیه‌ای گفته است که محمد شیاع السودانی، صدر اعظم آن کشور همزمان با تظاهرات ضد قرآن در استکهلم به سفیر سویدن در بغداد گفته بود که عراق را ترک کند.

در بیانیه آمده است که این اقدام به خاطری اتخاذ شده است که حکومت سویدن مکرراً به معترضان اجازه داده است تا قرآن را به آتش کشیده و بر مقدسات اسلام و پرچم عراق اهانت کنند.

تظاهرات شب هنگام عراقی‌ها که منجر به سوختاندن سفارت سویدن در بغداد و درگیری آنان با پولیس ضد شورش عراق شد، صدر اعظم السودانی را واداشت تا جلسهٔ اضطراری را فراخواند.

حکومت عراق، ضمن آنکه حمله بر سفارت سویدن را به شدت محکوم کرده است، به استکهلم هشدار داده است که اگر بار دیگر اجازه دهد که به قرآن و مقدسات اسلام اهانت شود، روابط دپلوماتیک دو کشور متشنج خواهد شد.

السودانی گفته است که به آتش کشیدن سفارت سویدن در بغداد یک نقض شدید امنیتی است و مستلزم اقدامات فوری می‌باشد. او گفته است که مسوولان امنیتی عراق در این زمینه پاسخگو قرار خواهند گرفت.

در همین حال،‌ وزارت خارجهٔ سویدن با نشر بیانیه‌ای حمله بر سفارت این کشور در بغداد را محکوم کرده و گفته است: "آنچه رخ داده است به کلی غیرقابل قبول و حکومت سویدن این حمله را به شدیدترین الفاظ محکوم می‌کند. مقام‌های عراقی بر اساس کنوانسیون ویانا مکلفیت صریح دارند تا از کارمندان و ماموریت‌های دپلوماتیک حفاظت کنند."

پولیس سویدن گفته است که بر اساس قوانین آن کشور که از حق آزادی بیان و گردهمایی دفاع می‌کند، به اعتراضات روز پنجشنبه اجازه داده است.

سلوان مومیکا، پس از آنکه به تاریخ ۲۸ جون در نخستین روز عید قربان تحت تدابیر شدید امنیتی، در مقابل بزرگترین مسجد استکهلم، یک نسخهٔ قرآن را به آتش کشید،‌ به یک رونامهٔ سویدنی گفت: "در ۱۰ روز دیگر، پرچم عراق و نسخهٔ دیگری از قرآن را در مقابل سفارت عراق در استکهلم به آتش‌ خواهم کشید."

پس از آن رویداد، کشورهای اسلامی، به شمول سازمان همکاری اسلامی، این اقدام سویدن و سوختاندن نسخهٔ قرآن را تقبیح کرده و خواهان توقف این روند شدند.

شماری از کشورهای اسلامی با پیشکش کردن قطعنامه‌ای به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار توقف تلاش‌های موهن به مقدسات اسلامی شدند. شورای حقوق بشر ملل متحد به تاریخ ۱۲ جولای این قطعنامه را با ۲۸ رای موافق، ۱۲ رای مخالف و هفت رای ممتنع تصویب کرد.

XS
SM
MD
LG