لینک های دسترسی

Breaking News

کمیتهٔ سویدن برخی فعالیت‌های خود را در افغانستان تعلیق کرد


کمیتۀ سویدن در افغانستان در بخش آموزش، صحت و امور بشری فعالیت دارد.
کمیتۀ سویدن در افغانستان در بخش آموزش، صحت و امور بشری فعالیت دارد.

کمیته سویدن برای افغانستان روز چهارشنبه ۱۹ جولای (۲۸ سرطان) از توقف برخی فعالیت‌های این نهاد بشری در افغانستان خبر داد.

در واکنش به سوختاندن قران در سویدن، حکومت طالبان به تاریخ ۱۱ جولای (۲۰ سرطان) با انتشار اعلامیه‌ای فعالیت‌های تمامی نهادهای سویدنی را در افغانستان تا زمانی متوقف کرد که این کشور از مسلمانان عذرخواهی کند.

سلوان مومیکا، یک مرد ۳۷ ساله عراقی مقیم سویدن، در روز اول عید قربان یک نسخۀ قرآن را در برابر بزرگترین مسجد جامع شهر استکهلم، پایتخت سویدن، آتش زد که منجر به خشم مسلمانان شد.

کمیتهٔ سویدن، یک سازمان غیرحکومتی سویدنی که از ۳۵ سال به این طرف در زمینه آموزش، صحت و سایر امور انسانی به افغان‌ها کمک می‌کند، پس از گفتگو با طالبان در بیانیه‌ای گفت: "برخی از فعالیت‌های کمیته سویدن برای افغانستان (SCA) متوقف شده است."

این کمیته در مورد اینکه کدام نوع عملیات‌های خود را متوقف کرده توضیحی نداده و گفته است که به دنبال تاییدی برای از سرگیری فعالیت‌هایشان در اسرع وقت است.

کمیته سویدن در وبسایت خود نوشته است که این کمیته از طریق برنامه‌های آموزشی به ۸۷ هزار کودک افغان فرصت آموزش را فراهم می‌کند و خدمات بهداشتی را از طریق کلینیک‌ها و شفاخانه‌ها برای نزدیک به دو میلیون نفر در سال ارایه می‌دهد.

همچنان این کمیته در حال اجرای برنامه بازتوانی افراد دارای معلولیت در افغانستان است. در حال حاضر، این کمیته ۶۰۰۰ کارمند دارد که توسط ۳۰۰۰ اهداکننده در سویدن تامین مالی می‌شود.

وزارت اقتصاد حکومت طالبان، که سازمان‌های غیر حکومتی را اداره می‌کند، بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

طالبان در حالی دستور توقف فعالیت نهادهای سویدنی را داده اند که روند کمک‌رسانی به افغان‌ها از قبل به دلیل یک سلسله محدودیت‌ها از جمله منع کار امدادگران زن در سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی و کمبود بودجه، به شدت با مشکل مواجه شده است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) به تازگی گفته است که کمبود بودجه در روند کمک‌رسانی در بخش‌های مختلف از جمله بهداشت، تغذیه، آموزش و آب آشامیدنی صحی، میلیون‌ها نیازمند را در افغانستان متاثر کرده است.

این ادارۀ ملل متحد هشدار داده است که پس از ماه جون تنها پنج میلیون نیازمند در افغانستان از کمک‌های غذایی اضطراری برخوردار خواهند شد، در حالی که ۱۵ میلیون نیازمند دیگر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی شان را از کجا تامین کنند.

این در حالی است که به دلیل کمبود بودجه، برنامه جهانی غذا مجبور شده است که هشت میلیون افغان معروض به عدم مصوونیت غذایی را به طور کامل از دریافت کمک محروم کند.

نهادهای بین‌المللی، علت کاهش کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان را، بحران‌های سایر نقاط جهان خوانده و گفته اند که ممانعت حکومت طالبان بر کار زنان در سازمان‌های کمک‌رسانی از جمله سازمان ملل، مزیدی بر علت است.

طالبان در دسمبر ۲۰۲۲ کار زنان را در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی ممنوع کردند و پس از آن در اپریل سال جاری، زنان افغان را از کار در دفاتر سازمان ملل منع کردند.

XS
SM
MD
LG