لینک های دسترسی

Breaking News

پنج جنگجوی وابسته به ایران در حملۀ هوایی در سوریه کشته شد


نقشه مناطق مرزی سوریه و عراق
نقشه مناطق مرزی سوریه و عراق

دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا، روز یکشنبه ۱۱ اگست (۲۱ اسد)، گزارش داد که پنج جنگجوی وابسته به حکومت ایران در اثر یک حملۀ طیاره بی‌سرنشین، در ساحۀ ابوکمال در نزدیک مرز سوریه با عراق کشته شدند.

به گزارش این سازمان ناظر بر تحولات جنگ داخلی سوریه، هنوز مشخص نیست که کی این حمله را انجام داده است.

این حمله بعد از آن صورت گرفت که یک طیارۀ بی‌سرنشین، به روز جمعه، در شمال شرق سوریه، نیروهای امریکایی و ایتلاف بین‌المللی ضد داعش را هدف قرار داد و منجر به زخمی شدن چند نظامی خارجی شد.

گرچه تا اکنون، مسوولیت این حمله بر نیروهای ایتلاف را نیز کسی بر عهده نگرفته است، در گذشته گروه‌هایی حملات مشابه انجام می‌دادند که از حمایت ایران برخودار‌اند.

دوشنبه هفته گذشته نیز، پایگاه نظامی عین الاسد در غرب عراق، هدف حملۀ راکتی قرار گرفت که بر اثر آن پنج نظامی امریکایی زخمی شدند. در پی این حمله، لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، هشدار داد که حملات بر نیروهای امریکایی در شرق میانه تحمل نخواهد شد.

ایالات متحده ۹۰۰ سرباز در سوریه و ۲۵۰۰ سرباز در عراق دارد که به گفته مقامات آمریکایی، برای مشوره دهی و کمک به نیروهای محلی در جلوگیری از بازگشت گروه داعش در آنجا مستقرند.

از سوی دیگر، اسراییل گفته است که نظامیان آن کشور به روز یکشنبه، چند عمارت را که توسط حزب الله در جنوب لبنان استفاده می‌شد، هدف حملات قرار داده است.

گروه شبه‌نظامی حزب‌الله نیز به روز یکشنبه، چند راکت را به شمال اسراییل شلیک کرد که یکی از این راکت ها، بر یک ساحۀ مرزی از پیش تخلیه شده اصابت کرد.

روزنامۀ تایمز آف اسرایيل گزارش داد که حملات حزب‌الله هیچ آسیبی به همراه نداشت و اردوی اسراییل می‌گوید که متعاقب این حملات، اماکن پرتاب راکت از لبنان را با بمباران کرده است.

نگرانی از بروز جنگ میان ایران و اسراییل

هفته گذشته، نگرانی‌ها در شرق میانه از احتمال بروز یک جنگ میان ایران و گروه‌های نیابتی تحت حمایت ایران مانند حزب الله با اسراییل رو به افزایش نهاد.

این نگرانی‌ها در پی تهدیدات مقامات ایران به تلافی کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران ظهور کرد. اسرایيل دست داشتن در کشتن هنیه را نه تایید و نه رد کرده است با آنکه بعد از وقوع حمله هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل، وعده کشتن او را داده بود.

یواف گالانت، وزیر دفاع اسراییل، روز یکشنبه گفت که اگر ایران و حزب‌الله بر آن کشور حمله کنند، اسرايیل به شیوه‌ای پاسخ خواهد داد که "قبلا ً هرگز نظیر آن" را انجام نداده است.

گالانت در سخنرانی در یک پایگاه نظامی خطاب به نیروهای اسراییلی گفت: "ما توانایی‌های قابل توجهی داریم. امیدوارم که آنان این را در نظر بگیرند و جنگی را در جبهه‌های اضافی ایجاد نکنند."

در همین حال، شبکه تلویزیونی کانال ۱۲ اسراییل، گزارش داد که شرکت‌های هوایی ایراندیا، یونایتد، ایزی جت، وولینگ، کی‌ال‌ام، ایر کانادا و امریکن ایرلاینز پروازهای خود را به میدان هوایی بین‌المللی بن گوریون در تل‌ابیب، لغو کرده‌اند.

گروه

XS
SM
MD
LG