لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی‌ها از گسترش جنگ در شرق میانه در پی کشته شدن هنیه و شکر


اسماعیل هنیه در حمله‌ای که ایران آن را به اسراییل نسبت داده است، در شهر تهران کشته شد و فواد شکر، فرمانده نظامی حزب‌الله لبنان در حملۀ هوایی اسراییل در شهر بیروت کشته شد.
اسماعیل هنیه در حمله‌ای که ایران آن را به اسراییل نسبت داده است، در شهر تهران کشته شد و فواد شکر، فرمانده نظامی حزب‌الله لبنان در حملۀ هوایی اسراییل در شهر بیروت کشته شد.

با تشدید تنش در شرق میان به ویژه آمادگی ایران به پاسخ به کشته شدن رهبر ارشد حماس در تهران و تعهد حزب‌الله لبنان به انتقام‌جویی از کشته شدن یک فرمانده ارشد نظامی این گروه در حملۀ اسراییل، هراس از شعله‌ور شدن یک جنگ منطقه‌ای افزایش یافته است.

ایالات متحده، متحد اسراییل، می‌گوید که کشتی‌ها و جت‌های جنگی را به منطقه اعزام می‌کند. هرچند به گفتۀ قصر سفید این اقدام دفاعی بوده و برای "تنش‌زدایی و دفاع از اسراییل" روی دست گرفته شده است.

در همین حال، شماری از کشورهای غربی از شهروندان خود خواستند تا لبنان، ترک کنند و اکثر پروازها به این منطقه فسخ شده است.

ایالات متحده و بریتانیا به شهروندان این کشورها سفارش کرده اند تا هر چه زودتر لبنان را ترک کنند.

کانادا به شهروندان خود گفته است که به دلیل "وضعیت غیر قابل پیش بینی امنیتی" از سفر به اسراییل خودداری کنند.

وزارت خارجه فرانسه، روز یکشنبه چهارم اگست (۱۴ اسد) با نشر رهنمودی از شهروندان آن کشور خواست تا اگر می‌توانند "به شکل موقت" ایران را ترک کنند و نیز هشدار داده است که با تشدید تنش در منطقه، حریم فضایی ایران و میدان‌های هوایی در آن کشور، ممکن مسدود شوند.

سفارت عربستان سعودی در لبنان نیز از شهروندان سعودی خواست تا هر چه سریع‌تر لبنان را ترک کنند و از رفتن به مناطقی که در آن درگیری مسلحانه رخ داده است، خودداری کنند.

از سوی دیگر، چندین شرکت هوایی، پرواز هایشان را به بیروت و تل ابیب فسخ کردند.

پرواز های شرکت هوایی ایر فرانس و تراساویا فرانس، تا حداقل روز سه شنبه، متوقف شده است.

شرکت هوایی ترکیه نیز به روز شنبه، پروازهای شبانۀ خود را به تهران، برای شب دوم، فسخ کرد.

در پی تشدید تنش، ایالات متحده گفته است که قابلیت‌های بیشتر نظامی را در شرق میانه مستقر می‌کند که به گفتۀ وزارت خارجۀ امریکا، هدف این اقدام دفاعی و به هدف "تنش‌زدایی و دفاع از اسراییل" است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، گفت که انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز شنبه جداگانه وزیران خارجۀ بریتانیا و فرانسه در مورد وضعیت در شرق میانه صحبت کرده و این سه مقام همه طرف‌های درگیر در منطقه را به خویشتن‌داری فرا خوانده اند.

تشدید تنش با ترور هنیه

ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران، ساعاتی بعد از ترور رهبر نظامی گروه حزب الله در بیروت، باعث شد تا ایران متعهد به گرفتن انتقام برای آنچه "محور مقاومت" خواند، گردد.

گروه هایی به حمایت ایران در لبنان، یمن، عراق و سوریه، از قبل به جنگ ۱۰ ماهه میان اسراییل و گروه حماس در غزه کشانده شده بودند.

در همین حال، گروه حزب‌الله لبنان اعلام کرد که ده‌ها راکت کاتیوشا را بر شهرکی در شمال اسراییل شلیک کرده است که به گفتۀ اردوی اسراییل، ۳۰ پرتاب از جنوب لبنان بر اسراییل صورت گرفت که اکثر آن دفع شد و هیچ تلفاتی ناشی از ان گزارش نشده است.

ایران، به روز شنبه، گفت که انتظار دارد حزب‌الله، نقاط عمیق‌تری را در داخل اسراییل هدف قرار بدهد و محدود به اهداف نظامی نباشد.

حزب‌الله، از ماه اکتوبر بدین سو، تقریباً هر روز با نیروهای اسراییلی درحال تبادله آتش است و می‌گوید که در حمایت از حماس اینکار را می‌کند.

اسراییل، به روز شنبه یک تهاجم مهلک را بر کرانه غربی رود اردن انجام داد و یک مکتب را در شهر غزه هدف حمله قرار داد که به گفتۀ ادارۀ دفاع ملکی این ساحه که زیر ادارۀ حماست است، در این حمله کم از کم ۱۷ نفر کشته شدند.

در طول هفته‌های اخیر، چندین مکتب که به کمپ بیجا شدگان در سراسر غزه مبدل شده است، هدف حملات اسراییل قرار گرفت. اسراییل اصرار می‌ورزد که تندروان حماس در این تاسیسات مرکز داشتند، اما حماس استفاده از ساختارهای ملکی را برای فعالیت نظامی، رد می‌کند.

از سوی دیگر، خشونت در ساحۀ اشغالی کرانه غربی رود اردن نیز افزایش یافته است. منابع فلسطینی می‌گویند که به روز شنبه، در دو حملۀ هوایی اسراییل، حداقل نه نفر در شمال این ساحه کشته شدند. اردوی اسراییل می‌گوید که در این حملات "سلول‌های تروریستی" را از بین برده است.

راهپیمایی‌ها در تقبیح ترور هنیه

خبررسانی فرانسه گزارش می‌دهد که هزاران تن، به روز شنبه، در مراکش، اردن و ترکیه، ترور هنیه را محکوم و با فلسطینی ها ابراز همبستگی کردند.

ترور هنیه در زمرۀ یک سلسله حملاتی است که از ماه اپریل بدین سو، هراس از بروز یک جنگ تمام عیار را در منطقه افزایش بخشیده است.

ترور هنیه، چند ساعت بعد از حمله اسراییل بر جنوب بیروت که در آن فواد شکر، قوماندان نظامی حزب الله، کشته شد، به وقوع پیوست.

هنیه، مذاکره کننده ارشد حماس برای ختم جنگ بود. کشته شدن وی، سوال هایی را در مورد ادامه تلاش های میانجی‌گران از قطر، مصر و ایالات متحده برای دستیابی به آتش بس و تبادله گروگان ها و زندانیان، برانگیخته است.

مقامات حماس، برخی از تحلیلگران و معترضان اسراییلی، بنیامن نتنیاهو، صدراعظم اسراییل را به طویل سازی جنگ برای حفاظت از ایتلاف راست گرای بر سر اقتدار خودش، متهم می‌کنند.

معترضان روز شنبه در چندین شهر اسراییل تظاهرات برپا کرده و بار دیگر تقاضای شان را برای معامله برای رهایی گروگان‌های اسراییلی تکرارکردند.

در پی حملۀ جنگجویان حماس بر اسراییل در هفتم اکتوبر سال گذشته که منجر به کشته شدن کم و بیش ۱۲۰۰ نفر و گروگان گرفته شدن نزدیک به ۲۵۰ نفر شد، اسراییل به محو کامل گروه حماس تعهد کرده است. مقام‌های اسراییلی می‌گویند که هنوز هم ۱۱۱ گروگان اسراییلی در بند گروه حماس اند.

اسراییل در واکنش به حملۀ حماس، در نزدیک به ده ماه گذشته، نوار غزه را که حماس بر آن کنترول دارد به گونۀ پیهم آماج حملات هوایی و زمینی قرار داده است که به گفتۀ وزارت صحت غزه در این حملات تا کنون کم از کم۳۹۵۵۰ فلسطینی کشته شده است. این وزارت جزییات نداده است که چه تعداد کشته شدگان فلسطینی غیرنظامیان و چه تعداد آنان جنگجویان بوده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG