لینک های دسترسی

Breaking News

مقام‌های امریکایی و عراقی در مورد پایان ماموریت ایتلاف به رهبری امریکا درعراق گفتگو کردند


محمد شیاع السودانی، صدراعظم عراق در جریان نخستین نشست رسمی به هدف پایان دادن ماموریت ایتلاف نظامی به رهبری امریکا در عراق
محمد شیاع السودانی، صدراعظم عراق در جریان نخستین نشست رسمی به هدف پایان دادن ماموریت ایتلاف نظامی به رهبری امریکا در عراق

ایالات متحده و عراق نخستین نشست رسمی خود را روز شنبه ۲۷ جنوری (هفتم دلو) به هدف پایان دادن به ماموریت ایتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده که برای مبارزه با گروه دولت اسلامی در عراق تشکیل شده بود، برگزار کردند.

محمد شیاع السودانی، صدراعظم عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که نخستین دور گفتگوهای دوجانبه بین عراق و ایالات متحده را برای پایان دادن به حضور نیروهای ایتلاف به رهبری ایالات متحده در عراق برگزار کرده است.

آغاز گفتگوها که روز پنجشنبه توسط هر دو کشور اعلام شد، در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای امریکایی در عراق و سوریه مرتباً هدف حملات طیاره‌های بدون سرنشین شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران قرار گرفته‌ اند.

وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که از ۱۷ اکتوبر سال گذشته تا ۱۱ جنوری امسال کم از کم ۱۳۰ حمله – ۵۳ در عراق و ۷۷ در سوریه – بر نیروهای امریکایی و ایتلاف صورت گرفته است.

مسوولیت اکثر حملات راکتی و طیاره‌های بی‌سرنشین را که نیروهای خارجی به رهبری امریکا را هدف قرار داده است، مقاومت اسلامی عراق به دوش گرفته است. مقاومت اسلامی عراق که ایتلاف گروه‌های مرتبط با ایران است، مخالف حمایت ایالات متحده از اسراییل در جنگ غزه است.

واشنگتن پس از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ حضور گسترده‌ای در عراق داشت، اما در سال ۲۰۱۱ همه نیروهای محاربوی آن عراق را ترک کردند.

در سال ۲۰۱۴ پس از آن که گروه دولت اسلامی خلافت خود خواندهٔ خود را در عراق و سوریه اعلام کرد، هزاران سرباز امریکایی برای کمک به دولت عراق در مبارزه علیه این گروه، دوباره وارد عراق شدند.

از زمانی که گروه دولت اسلامی در عراق شکست خورد و کنترول خود را در سرزمینی‌های تصرفی از دست داد، مقامات عراقی به طور دوره‌ای خواستار خروج نیروهای ایتلاف به رهبری ایالات متحده شده اند.

در تازه‌ترین مورد، السودانی که حکومت وی متکی به حمایت احزاب متمایل و همسو با ایران است، در چند هفتۀ اخیر مکرراً خواستار خروج نیروهای خارجی از عراق شده است.

صدر اعظم عراق گفته است: "ختم ماموریت ایتلاف بین‌المللی، برای امنیت و ثبات عراق ضروری است. همچنین، این اقدام برای حفظ روابط سازندۀ دوجانبه میان عراق و کشورهای شامل در ایتلاف ضروری است."

کم و بیش ۲۵۰۰ نظامی امریکایی در عراق و حدود ۹۰۰ نظامی دیگر امریکایی در سوریه مستقر اند. نیروهای ایتلاف مستقر در پایگاه‌های نظامی عراق گفته اند که از اواخر سال ۲۰۲۱ به اینسو ماموریت جنگی خود را در آن کشور متوقف کرده و تنها به قوای مسلح عراق آموزش و مشورت نظامی می‌دهند.

گروه

XS
SM
MD
LG