لینک های دسترسی

Breaking News

اسماعیل هنیه کی بود؟


اسماعیل هنیه بامداد چهارشنبه ۳۱ جولای (۱۰ اسد) در تهران کشته شد.
اسماعیل هنیه بامداد چهارشنبه ۳۱ جولای (۱۰ اسد) در تهران کشته شد.

اسماعیل هنیه یکی از ارشدترین رهبران حماس در دو دهۀ گذشته بود که در سال‌های اخیر عملیات سیاسی این گروه را از قطر اداره می‌کرد.

او که برای اشتراک در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رییس جمهور جدید ایران به آن کشور رفته بود، بامداد چهارشنبه ۳۱ جولای (۱۰ اسد) در اقامتگاهش در تهران ترور شد.

اسماعیل هنیه در سال ۲۰۱۷ به عنوان رهبر دفتر سیاسی حماس انتخاب شد و در سال های اخیر از قطر و ترکیه حماس را رهبری می‌کرد.

نیویارک تایمز گفته است که هنیه به عنوان رهبر سیاسی حماس، در مذاکرات و دپلوماسی پرمخاطره این گروه، از جمله مذاکرات توقف آتش‌بس با اسراییل نقش اساسی داشت.

بر اساس گزارش نیویارک تایمز، هنیه از جمله مذاکره‌کنندگان در مذاکرات جاری بین اسراییل و حماس با وساطت مصر، قطر و ایالات متحده برای پایان‌دادن به جنگ غزه در ازای گروگان‌هایی بود که در حمله حماس بر اسراییل اسیر شده بودند.

پیش از آن هنیه در سال ۲۰۰۶ به عنوان رهبر حماس در غزه تعیین شده بود. در آن سال، او برای مدت کوتاهی به عنوان صدر اعظم یک حکومت ایتلافی فلسطین خدمت کرد که بر اساس گزارش نیویارک تایمز، پس از ماه‌ها تنش که شامل درگیری مسلحانه بین گروه‌های فلسطینی بود، منحل شد.

این رهبر ارشد حماس، فرزند والدین فلسطینی است. او در سال ۱۹۶۲ در کمپ آورگان فلسطینی موسوم به شاطی در شمال شهر غزه به دنیا آمد.

بر اساس گزارش نیویارک تایمز، پدر و مادر اسماعیل هنیه در سال ۱۹۴۸ از خانه خود در اسراییل کنونی، در عسقلان آواره شده بودند. هنیه در مکاتبی که سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی ایجاد کرده بود، آموزش دید و از رشته ادبیات عربی از دانشگاه اسلامی غزه فارغ شد.

گاردین گزارش داده است که هنیه زمانی که در دانشگاه غزه بود، به یک گروه سیاسی که پیشرو حماس بود، پیوست و در سیاست‌های محلی و اعتراضات فعال شد.

در گزارش آمده است: "او با تشکیل حماس در اولین انتفاضه فلسطین در سال ۱۹۸۷ به حماس پیوست و چند بار توسط اسراییل بازداشت و زندانی شد".

نیویارک تایمز گفته است که اسماعیل هنیه بین سال ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ چندین بار توسط اسراییل زندانی شده بود.

گروه

XS
SM
MD
LG