لینک های دسترسی

Breaking News

حماس پیشنهاد‌ آتش‌بس را پذیرفت؛هیات اسراییلی برای گفتگو به مصر می‌رود


حکومت اسراییل روز دوشنبه ششم می (۱۷ ثور) گفت که هیاتی را به قاهره، پایتخت مصر، اعزام می‌کند تا با میانجی‌گران در مورد پیشنهاد آتش‌بس که گروه حماس آنرا پذیرفته است،‌ گفتگو کند.

با اینحال، تل ابیب تاکید کرده است پیشنهادی را که گروه حماس پذیرفته است ''دور از خواست اسراییل است."

پس از نشست کابینه جنگ حکومت اسراییل، دفتر بنیامین نتنیاهو، صدراعظم آن کشور، با نشر اعلامیه‌ای گفت: ''با آنکه پیشنهاد حماس از خواست‌های ضروری اسراییل بسیار دور است،‌ اسراییل یک هیات کاری را برای بحث با میانجی‌گران اعزام می‌کند.''

بر اساس این اعلامیه، حکومت اسراییل سایر پلان‌های خود را در نوار غزه به پیش می‌برد. در این اعلامیه گفته شده است: ''کابینه جنگ [اسراییل ] به اتفاق آرا تصمیم گرفت که اسراییل به عملیات در رفح به منظور اعمال فشار نظامی بر حماس،‌ پیشبرد آزادی گروگان‌ها و سایر اهداف جنگ ادامه می‌دهد.''

این در حالی است که گروه حماس گفت پیشنهاد آتش‌بس را پذیرفته تا جنگ با اسراییل متوقف شود.

حماس روز دوشنبه با نشر اعلامیه‌ای گفت که اسماعیل هنیه، رهبر آن گروه، از طریق یک تماس تلیفونی با صدراعظم قطر و وزیر استخبارات مصر گفته است که آتش‌بس با اسراییل را پذیرفته است.

مذاکره کنندگان در قاهره، پایتخت مصر، از ماه‌ها به اینسو تلاش دارند تا آتش‌بس میان حماس و اسراییل بر قرار شود و گروگان‌هایی که هنوز هم در اسارات حماس به سر می‌برند، آزاد شوند.

یک مقام اسراییل که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، گفت: ''به نظر می رسد که این یک حیله است که قصد دارد اسراییل را شبیه جناحی جلوه دهد که توافق را رد می کند.'' در همین حال، وزارت خارجه ایالات متحده گفته است که پاسخ حماس را بررسی می‌کند.

این اعلام حماس چند ساعت پس از آن صورت گرفت که اسراییل به ۱۰۰ هزار باشنده رفح دستور داد که برای مصوونیت جان شان، پیش از عملیات نظامی نیروهای اسراییلی، شرق این شهر را ترک کنند.

یک سخنگوی اردوی اسراییل با نشر پیامی به زبان عربی در رسانه‌های اجتماعی گفته است که نظامیان آن کشور به شدت بر ضد ''سازمان‌های تروریستی'' در شهر رفح عمل خواهد کرد و هر کسی که درآنجا بماند، جان خود را به خطر خواهد انداخت.

سخنگوی اردوی اسراییل همچنین گفته است که آن کشور در حال آمادگی یک ''عملیات محدود" در رفح است.

پس از عملیات نظامی اسراییل که در هفتم اکتوبر سال گذشته در نوار غزه آغاز شد، بسیاری از فلسطینی‌ها برای مصوونیت جان شان از حملات اسراییل، به رفح پناه برده اند.

اسراییل همواره گفته است که عملیات زمینی در رفح برای شکست حماس یک امر ضروری است. اما ایالات متحده، ملل متحد و سایر کشور‌ها هشدار داده اند که عملیات زمینی بر این شهر ممکن سبب فاجعه بشری شود، زیرا بیش از یک میلیون فلسطینی از شمال غزه به منطقه رفح واقع در جنوب غزه پناه برده اند.

در پی افزایش نگرانی‌ها در مورد عملیات زمینی اسراییل بر شهر رفح، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه با بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، صحبت کرد.

قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای گفته است که جو بایدن یک بار دیگر موقف‌اش را در مورد رفح به نتنیاهو تصریح کرد.

جو بایدن در ماه اپریل به نتنیاهو گفت که حمله بر رفح یک "اشتباه" خواهد بود و واشنگتن گفته است که عملیات فاقد یک طرح برای حفاظت از غیرنظامیان را حمایت نخواهد کرد.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته اسراییل، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۷۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، باعث کشته شدن نزدیک به ۳۵ هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG