لینک های دسترسی

Breaking News

عملیات زمینی در شمال غزه؛ اردوی اسراییل: آمادگی برای مراحل بعدی جنگ بود


اردوی اسراییل روز پنجشنبه ۲۶ اکتوبر (چهارم عقرب) اعلام کرد که با استفاده از نیروهای پیاده و زرهی عملیات هدفمندی را در شمال غزه انجام داده و آن را بخشی از آمادگی برای "مراحل بعدی جنگ" خوانده است.

اردوی اسراییل گفته است که تانک‌ها و قوای پیادهٔ آنها قبل از برگشت به خاک اسراییل "چندین لانهٔ تروریست‌ها، زیربناها و مواضع پرتاب میزایل‌های ضد تانک را هدف قرار دادند".

تندروان گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر از نوار غزه بالای اسراییل حمله کردند که به گفتهٔ مقامات اسراییل، کم از کم ۱۴۰۰ نفر را کشتند و ۲۲۲ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در حملات متقابل انتقام‌جویانه، حملات هوایی و توپخانه‌ای شدید را بالای نوار غزه آغاز کرد. به گفتهٔ وزارت صحت نوار غزه که در کنترول گروه حماس قرار دارد، این حملات تا حالا سبب کشته شدن ۶۵۴۶ نفر شده که اکثر آنان زنان و کودکان اند.

پس از حملهٔ حماس، مقامات اسراییل تعهد کرده اند که حماس را نابود کنند تا دوباره اسراییل را تهدید نکند.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز سه‌شبه ۲۴ اکتوبر (دوم عقرب)‌ گفت که کشورش در حال حاضر فقط یک ماموریت دارد "نابودی گروه حماس".

او در صفحهٔ رسمی ایکس خود که در میان شماری از نظامیان کشورش دیده می‌شود،‌ به زبان عبری نوشته است: ''ما فقط یک ماموریت داریم-حماس را نابود کنیم و تا زمانیکه این ماموریت را تکمیل نکنیم، توقف نمی‌کنیم.''

نتنیاهو روز چهارشنبه در بیانیه‌ای تلویزیونی گفت: "اسراییل برای تهاجم زمینی آماده می‌شود. اما توضیح نخواهم داد که چه وقت، چطور و با چه تعداد (نیرو)."

اردوی اسراییل حدود ۳۰۰ هزار نیروی احتیاط را فراخوانده و قوای خود را در نزدیکی مرز غزه مستقر کرده است.

اسراییل به مردم ساکن در بخش شمالی نوار غزه هشدار داده تا خانه‌هایشان را رها کرده و به سمت جنوب حرکت کنند؛ اقدامی که به گفته اردوی اسراییل برای به حداقل رساندن آسیب به غیر نظامیان اتخاذ شده است.

اما لین هستینگز، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه ملل متحد در مناطق اشغالی فلسطین، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت که هشدارهای اسراییل برای افرادی که قادر به رفتن به جایی یا جایی برای رفتن ندارند، تفاوتی ندارد.

هستینگز گفت: "هنگامی که مسیرهای تخلیه بمباران می‌شود، زمانی که مردم شمال و جنوب با خشونت مواجه اند، وقتی لوازم ضروری برای بقا وجود ندارد، و زمانی که هیچ تضمینی برای بازگشت وجود ندارد، مردم چیزی جز انتخاب‌های غیرممکن ندارند."

او در بیانیه‌ای گفت: "هیچ جای غزه امن نیست."

در همین حال جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده، روز چهارشنبه بار دیگر از ایجاد کشورهای مستقل اسراییل و فلسطین ابراز حمایت کرد.

بایدن در یک کنفرانس خبری در قصر سفید گفت: "آرزوهای فلسطینی‌ها را نمی توان نادیده گرفت. اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها به یک اندازه شایسته زندگی در کنار هم در امنیت، عزت و صلح هستند."

گروه

XS
SM
MD
LG