لینک های دسترسی

Breaking News

توقف حملات اسراییل بر غزه در جریان روز به هدف انتقال کمک‌ها؛ ملل متحد استقبال کرد


فلسطینی ها در مراسم نماز عید قربان در خان یونس
فلسطینی ها در مراسم نماز عید قربان در خان یونس

سازمان ملل متحد، روز یکشنبه ۱۶ جون (۲۷ جوزا)، از تصمیم اسراییل برای توقف جنگ در جریان روز در ساحات جنوب غزه به هدف انتقال کمک‌های بشری، استقبال کرد، اما خواهان "اقدامات جدی" برای رسیدگی به وضعیت بشری در قلمرو فلسطینی شد.

ینس لیرکی، سخنگوی سازمان ملل متحد، در یک ایمیل به خبرگراری فرانس پرس، گفت که ملل متحد از این تصمیم استقبال می‌کند، اما اضافه کرد که این تصمیم هنوز منجر به "رسیدن کمک‌های بشری به نیازمندان" نشده است.

اردوی اسراییل، روز یکشنبه ۱۶ جون (۲۷ جوزا)، اعلام کرد که جنگ را در طول ساعات روز در امتداد مسیر جنوب غزه متوقف می‌سازد تا انبوهی از محمولهٔ کمک‌های بشری که در این مسیر گیر مانده به قلمرو فلسطینی انتقال یابد.

اردوی اسراییل همچنان گفته است که این توقف از ساعت هشت صبح آغاز و تا ساعت هفت شب، ادامه میابد و این روال تا امر ثانی ادامه خواهد یافت.

این "مکث تکتیکی" که توسط اردوی اسراییل اعلام شد، شامل ۱۲ کیلومتر جاده در شهر رفح است و کمتر از یک آتش بس کامل می‌باشد که جامعه بین المللی به شمول ایالات متحده، متحد عمدهٔ اسراییل، خواهان آن شده است.

اگر این توقف محدود جنگ ادامه یابد، کاهش جنگ می‌تواند به رسیدگی به نیازمندی های رو به افزایش فلسطینیان که در طول هفته های اخیر، با تهاجم اسراییل بر رفح، افزایش یافته است، کمک کند.

کوگت، یک اداره اردوی اسراییل که مسولیت نظارت بر توزیع کمک‌های بشری را دارد، گفته است که این جاده، انتقال امداد را به بخش‌های از غزه، به شمول خان یونس، ماواصی و مرکز غزه، افزایش می‌دهد.

اردوی اسراییل می‌گوید که این وقفه در درگیری، که از روز یکشنبه که مصادف با عید اضحی است، نافذ شد، از طریق مذاکرات با ملل متحد و دیگر اداره های امداد رسانی بین المللی، صورت گرفت.

متعاقب انتقادها از سوی ملی گرایان افراطی در حکومت بنیامن نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، که مخالف توقف جنگ هستند، اردوی اسراییل گفت که جنگ در دیگر نقاط جنوب غزه، متوقف نمی‌شود و هیچ تغییری نیز در عرصه ورود کمک ها به طور کلی، رونما نمی‌گردد.

این در حالی است که اسراییل و حماس روی پیشنهاد تازه آتش بس که توسط جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، ارایه شده و یکی از فشار های عمده اداره بایدن برای توقف این جنگ و رهایی گروگان ها به شمار می‌رود، غور می‌کنند.

در حالیکه بایدن، این پیشنهاد را یک پیشنهاد اسراییلی خواند اما اسراییل از آن به طور کامل حمایت نکرده است و حماس خواهان تغییراتی شده است که اسراییل آنرا غیر قابل قبول می‌خواند.

اسراییل، به روز یکشنبه، نام‌های ۱۱ سرباز کشته شده اسراییلی را در حملات اخیر در غزه اعلام کرد، این تعداد، ارقام سربازان اسراییلی را که از زمان آغاز تهاجم زمینی اسراییل به غزه در سال گذشته کشته شدند، به ۳۰۸ تن افزایش داد.

گروه

XS
SM
MD
LG