لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: خلاهای موجود برای توافق آتش‌بس میان اسراییل و حماس قابل پرکردن است


انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده
انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، روز چهارشنبه ۱۲ جون (۲۳ جوزا) تعهد کرد که در راستای توافق آتش‌بس میان اسراییل و حماس تلاش می‌کند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده بدون اینکه به جزییات پیشنهاد حماس بپردازد، گفت که همه تقاضاهای حماس قابل پذیرش نیست، اما ابراز امیدواری کرد که خلاهای موجود برای رسیدن به یک توافق پر شده می‌تواند.

بلینکن در مورد طرح پیشنهادی جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، برای آتش‌بس در غزه که شورای امنیت ملل متحد آن را تصویب کرده است، سرگرم دیدار و رایزنی با میانجیگران قطری است و برای هشتمین بار پس از آغاز جنگ میان اسراییل و حماس به منطقه سفر کرده است.

او در شهر دوحه به خبرنگاران گفت: "باور داریم که روی برخی از تغییرات پیشنهادی [حماس] می‌توان کار کرد...بنابراین در چند روز آینده باید با فوریت به این موضوع بپردازیم که آیا خلاها قابل پرکردن است یا نه."

گروه حماس روز سه‌شنبه ۱۱ جون (۲۲ جوزا) در پاسخ رسمی به طرح پیشنهادی ایالات متحده برای آتش‌بس در غزه، خواستار جدول زمانی برای آتش‌بس و خروج کامل نظامیان اسراییلی از غزه شد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که اکنون بار مسوولیت بر دوش حماس است، زیرا به گفتۀ وی جهان برای توقف جنگ در غزه متحد است. او گفت: "برای پر کردن خلاها مصمم استیم و باور دارم که آن خلاها قابل پرکردن است...اما در نهایت حماس باید تصمیم بگیرد."

بلینکن گفت که به هر اندازه که این تلاش‌ها دامنه دار شود، به همان اندازه مردمان بیشتری متحمل مشقت خواهند شد. او گفت: "زمان آن است که چانه‌زنی متوقف شود."

جو بایدن به تاریخ ۳۱ می طرح سه مرحله‌ای را برای برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها ارایه کرد. او گفت که مرحله اول شامل آتش‌بس و بازگرداندن برخی از گروگان‌ها از بند حماس است. در مرحلهٔ دوم تمام گروگان‌های زنده اسراییلی آزاد می‌شوند، اردوی اسراییل از تمام نوار غزه خارج می‌شود، و آتش‌بس دایمی برقرار خواهد شد. در مرحلهٔ سوم بازسازی غزه آغاز می‌شود و پیکر بقیه گروگان‌های کشته‌شده اسراییلی به خانواده‌های آنها بازگردانده خواهد شد.

بلینکن گفت که اسراییل از طرح آتش‌بس حمایت می‌کند، هرچند بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل تا کنون رسماً حمایت خود را از این طرح اعلام نکرده است. وزیر خارجۀ ایالات متحده یکبار دیگر ابراز نگرانی کرد که اسراییل برای غزۀ پس از جنگ طرحی ندارد.

او گفت که در هفته‌های آینده، پیشنهادهایی در مورد عناصر کلیدی از جمله مدیریت، امنیت و بازسازی غزه پیشکش خواهد شد.

ایالات متحده که حامی سرسخت اسراییل در جنگ بر ضد حماس است، استدلال می‌کند که اکنون گروه حماس به حدی تضعیف شده است که می‌توان جنگ را بر ضد آن گروه توقف داد. اما نتنیاهو همواره تاکید کرده است که جنگ تا زمان نابودی کامل حماس ادامه خواهد یافت.

حکومت ایالات متحده پیشنهاد کرده است که پس از توقف جنگ در غزه، باید ادارۀ خودگردان فلسطین که در کرانۀ غربی مستقر است و محمود عباس آن را رهبری می‌کند، مسوول ادارۀ غزه باشد. گروه حماس از نزدیک به دو دهه به اینسو کنترول و ادارۀ غزه را در دست دارد.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۷۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند. اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه تا اکنون باعث کشته شدن بیش از ۳۷ هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG