لینک های دسترسی

Breaking News

گوتیرش: جنگ میان اسراییل و لبنان 'فاجعۀ کامل' خواهد بود


انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، در نشست مجمع جهانی اقتصاد
انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، در نشست مجمع جهانی اقتصاد

با افزایش نگرانی از گسترش جنگ حماس و اسراییل در منطقه، منشی عمومی سازمان ملل متحد، هشدار داده است که وقوع یک "جنگ تمام عیار" میان اسراییل و لبنان "یک فاجعۀ کامل" خواهد بود.

انتونیو گوتیرش روز چهارشنبه ۱۷ دسمبر (۲۷ جدی) در سخنرانی در نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سویس تقاضای خود را برای یک "آتش بس سریع بشردوستانه" در غزه، تکرار کرد.

حملۀ حماس بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته که منجر به حملات شدید هوایی و زمینی اسراییل بر غزه شد، سبب ویرانی گستردۀ غزه شده است.

در بیش از ۱۰۰ روز گذشته که جنگ میان حماس و اسراییل جریان دارد، سرحد لبنان و اسراییل نیز به گونۀ روزمره شاهد گلوله باری میان اردوی اسراییل و جنگجویان گروه حزب‌الله بوده است. حزب‌الله متحد گروه حماس است.

گوتیرش گفت: "گسترش این جنگ از هم اکنون به وقوع پیوسته است و خطر یک جنگ تمام عیار در لبنان وجود دارد که این یک فاجعۀ کامل خواهد بود. به هر قیمتی که شده باید جلو آن را بگیریم."

گروه حوثی‌های یمن، از زمان آغاز جنگ در غزه، برای ابراز همبستگی با فلسطینیان، بر کشتی های مرتبط با اسراییل، در بحیرۀ سرخ حمله می‌کنند.

منشی عمومی سازمان ملل متحد، توصیه کرد که آتش بس می‌تواند به جلوگیری از هرج و مرج بیشتر، کمک کند.

گوتیرش گفت: "آنچه را که در بحیره سرخ شاهد استیم، مبین آن است که [اقدامات] بسنده نیست. رسیدگی به بحران بشری در غزه و انفاذ آتش بس بشردوستانه، بسیار مهم است."

منشی عمومی سازمان ملل متحد یکبار دیگر تقاضای خود را برای ایجاد دولت مستقل فلسطین، تجدید کرد. او گفت: "وضعیت کنونی، نشان می‌دهد که راه حل دو کشور، یک راه مرکزی برای حل این بحران است."

گروه

XS
SM
MD
LG