لینک های دسترسی

Breaking News

نتنیاهو نقش رهبری کنندهٔ ادارهٔ خود گردان فلسطین را در غزه رد کرد


بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل روز شنبه ۱۱ نومبر (۲۰ عقرب) نقش ادارهٔ کنونی خودگردان فلسطین در غزه را پس از پایان جنگ بین اسراییل و حماس رد کرد.

نتنیاهو در پاسخ به این پرسش که آیا ادارهٔ خودگردان فلسطین که کنترول اداری قسمی بر کرانه غربی اشغالی دارد، ممکن است پس از جنگ غزه را اداره کند، گفت: "در آنجا باید چیزی دیگری وجود داشته باشد."

او افزود: "هیچ مقام غیرنظامی (در غزه) وجود نخواهد داشت که فرزندان خود را آموزش دهد که از اسراییل متنفر باشند، اسراییلی‌ها را بکشند و کشور اسراییل را از بین ببرند."

انتونی بلینکن وزیر خارجهٔ ایالات متحده اواخر ماه گذشته گفت که ادارهٔ خودگردان فلسطین باید کنترول نوار غزه را از حماس پس بگیرد و جامعهٔ بین‌المللی نیز موقتاً در این امر نقش خواهد داشت.

اما محمود عباس، رییس‌ ادارهٔ خودگردان فلسطین در اوایل ماه جاری در دیدار با بلینکن گفت که ادارهٔ خودگردان در صورتی می‌تواند قدرت را در غزه به دست گیرد که "راه‌حل سیاسی جامع" برای مناقشه چند دهه‌ای اسراییل و فلسطین در کرانه غربی، بیت‌المقدس شرقی و غزه پیدا شود.

نتنیاهو روز شنبه با اشاره به حمله هفتم حماس به اسراییل گفت: "نمی‌توان (غزه) را به مرجعی سپرد که رییس آن فردی باشد که در بیش از ۳۰ روز پس از کشتار، هنوز این کشتار وحشتناک را محکوم نکرده باشد."

او گفت: "اما در هر صورت باید کنترول امنیتی ما وجود داشته باشد."

پیش از این نتنیاهو روز دوشنبه ششم نومبر (۱۵ عقرب) گفته بود که کشورش پس از آنکه جنگ با گروه حماس پایان یافت ''مسوولیت امنیت کلی'' نوار غزه را برای مدت نامحدودی به عهده خواهد گرفت.

پس از حملهٔ هفتم اکتوبر گروه حماس بر اسراییل، نظامیان اسراییلی بدون وقفه حملات هوایی، زمینی و دریایی را بر نواز غزه راه اندازی کرد و تا حالا ادامه دارد. به گفتهٔ مقامات اسراییل، در حملهٔ هفتم اکتوبر ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و حماس کم و بیش ۲۴۰ نفر را گروگان گرفته است.

به گفتهٔ مقامات صحی نوار غزه، این حملات تاکنون موجب کشته شدن بیش از ۱۱ هزار نفر شده است که که بیش از ۴۰۰۰ نفر آنرا کودکان تشکیل می‌دهند. اما آماری که از سوی مقامات غزه ارایه شده است، تا حالا از سوی منابع مستقل تایید و یا رد نشده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG