لینک های دسترسی

Breaking News

نتنیاهو: فقط یک ماموریت داریم-نابودی حماس


بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز سه‌شنبه ۲۴ اکتوبر ۲۰۲۳ در میان شماری از نظامیان کشورش
بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز سه‌شنبه ۲۴ اکتوبر ۲۰۲۳ در میان شماری از نظامیان کشورش

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز سه‌شبه ۲۴ اکتوبر (دوم عقرب)‌ گفت که کشورش در حال حاضر فقط یک ماموریت دارد "نابودی گروه حماس".

نتنیاهو در صفحهٔ رسمی ایکس خود که در میان شماری از نظامیان کشورش دیده می‌شود،‌ به زبان عبری نوشته است: ''ما فقط یک ماموریت داریم-حماس را نابود کنیم و تا زمانیکه این ماموریت را تکمیل نکنیم، توقف نمی‌کنیم.''

دفتر صدراعظم اسراییل نیز گفته است که نتنیاهو هنگام بازدید از یک پایگاه‌ نظامی کشورش خطاب به شماری از نیروهای اسراییلی گفت:‌"ما در آستانه حمله زمینی به غزه استیم و شما نه تنها بخشی از این پلان، بلکه پیشتاز این مرحله‌ای از جنگ خواهید بود."

پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در مصاحبه‌ای گفته بود که اشغال نوار غزه توسط اسراییل ''یک اشتباه بزرگ'' خواهد بود.

این اظهارات صدراعظم اسراییل چند ساعت پس از آن بیان شد که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، ، روز سه شنبه ۲۴ اکتوبر شورای امنیت ملل متحد را به "عمیق ساختن بحران غزه با خم شدن در مقابل رژیم اسراییلی" متهم کرد.

اردوغان در اعلامیه‌ای به مناسبت هفتاد و هشتمین سالروز تاسس ملل متحد گفت: "جامعهٔ بین المللی در مقابل حملات غیرقانونی و بی‌بند و بار رژیم اسراییلی علیه غیرنظامیان، اقدام نمی‌کند."

در عین روز،‌‌ شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، حامیان اسراییل را متهم کرد که جنگ با حماس را "مجوز آزاد برای کشتن" داده و نتیجهٔ این جنگ را مورد سوال قرار داد.

امیر قطر، در جلسه شورای قانونگذاری قطر گفت: "ما می گوییم دیگر بس است."

آل ثانی گفت: "این غیرقابل پذیرش است که به اسراییل چراغ سبز بی قید و شرط و مجوز آزاد برای کشتن داده شود، و همچنین ادامه نادیده گرفتن واقعیت اشغال، محاصره و شهرک سازی پذیرفتنی نیست."

در همین حال، خبرگزاری رویترز از قول نظامیان اسراییلی اوایل صبح چهارشنبه به وقت اسراییل گزارش داد که جت‌های جنگی آن کشور یکی از زیربناهای نظامی سوریه را آماج حمله قرار داده اند.

به گفتهٔ نظامیان اسراییلی، این حمله هوایی پاسخی به راکت‌های بود که یک روز قبل از سمت سوریه بالای اسراییل پرتاب شد، اما نظامیان اسراییلی در مورد تلفات و یا خسارات احتمالی این حملات جیزیاتی ارایه نکرده اند.

تندروان گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر از نوار غزه بالای اسراییل حمله کردند که به گفتهٔ مقامات اسراییل، کم از کم ۱۴۰۰ نفر را کشتند و ۲۲۲ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در حملات متقابل انتقام‌جویانه، حملات هوایی و توپخانه‌ای شدید را بالای نوار غزه آغاز کرد. به گفتهٔ وزارت صحت نوار غزه که در کنترول گروه حماس قرار دارد، این حملات تا حالا سبب کشته شدن بیش از ۵۷۸۰ نفر به شمول بیش از ۲۰۰۰ کودک می‌شود.

علاوه بر آن، صدها هزار نفر در نوار غزه از خانه‌های شان آواره شده اند و آنان با کمبود مواد غذایی، آب، مواد سوخت و محل بود و باشد مواجه اند.

پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس نخستین کاروان متشکل از ۲۰ لاری هلال احمر مصر مملو از کمک های بشردوستانه مانند غذا، دارو و آب، روز شنبه ۲۱ اکتوبر از طریق گذرگاه رفح که زیر کنترول مصر است، وارد نوار غزه شد.

شماری از کشور‌ها و سازمان‌ها بین المللی از جمله ملل متحده خواهان ''آتش بس فوری بشردوستانه'' در غزه شده اند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، گفته است که هرگونه صحبت در مورد آتش بس در غزه فقط زمانی می‌تواند انجام شود که همه افرادیکه به تاریخ هفتم اکتوبر توسط حماس گروگان‌ گرفته شدند، آزاد شوند.

گروه

XS
SM
MD
LG