لینک های دسترسی

Breaking News

اسراییل مرزهایش با شمال غزه را به روی کمک‌های بشری باز می‌کند 


دفتر بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، روز جمعه پنجم اپریل (۱۷ حمل) گفت که به گونهٔ‌ "موقت" اجازه خواهد داد تا کمک‌های بشری به غزه، انتقال یابد.

این در حالی است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز پنجشنبه در یک مکالمهٔ تلیفونی به نتنیاهو هشدار داد که اگر برای بهبودی وضعیت بشری در غزه اقدام نکند، واشنگتن پالیسی خود را در مورد تل ابیب تغییر خواهد داد.

پس از آن هشدار، دفتر نتنیاهو با نشراعلامیه‌ای گفت که از طریق بندر اسدود و گذرگاه ایرز و همچنان مرز اردن کمک‌های بشری را به غزه اجازه خواهد داد.

در بیانیهٔ دفتر نتنیاهو آمده است که این اقدام سبب افزایش کمک‌های بشری شده و از بحران بشری جلوگیری خواهد کرد. با آنهم تل ابیب گفته است که این اقدام همچنان "ادامهٔ درگیری‌ها برای کسب اهداف جنگ" را تضمین خواهد کرد.

این در حالی است که پس از کشته شدن هفت امدادرسان یک موسسهٔ خیریهٔ مستقر در امریکا، فشارهای بین المللی بر اسراییل افزایش یافته است.

جو بایدن روز پنجشنبه در یک مکالمهٔ تلیفونی به نتنیاهو گفت که "حملات هوایی بر امدادرسانان و در کل وضعیت بشری" در غزه غیرقابل پذیرش است و اگر تل‌‌ابیب در عملکرد خود در غزه تغییرات وارد نکند، واشنگتن مجبور به تغییر پالیسی‌اش در مورد اسراییل خواهد شد.

ادریین واتسن، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، گفت که واشنگتن از این اقدام حکومت اسراییل که به تقاضای جو بایدن، اتخاذ شده، استقبال می‌کند.

واتسن افزود: "این اقدامات، به شمول تعهد برای گشایش بندر اسدود برای رسانیدن مستقیم کمک‌ها به غزه و باز کردن گذرگاه ایرز... و افزایش چشمگیر کمک‌ها به گونهٔ‌ مستقیم از اردن به غزه، باید حالا به گونهٔ‌ کامل و به سرعت تطبیق شود."

از آغاز جنگ میان گروه حماس و اسراییل، غزه از سوی اسراییل محاصره شده و ملل متحد اسراییل را به جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشری به غزه متهم کرده و از گرسنگی "فاجعه‌بار" در آنجا هشدار داده است، اما اسراییل این اتهام را رد کرده است.

مرگبارترین جنگ در نوار غزه به تاریخ هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ پس از آن آغاز شد که گروه حماس بر اسراییل حمله کرد و به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، جنگجویان این گروه نزدیک به ۱۱۶۰ نفر را که اکثر شان غیرنظامیان بودند، کشت.

اسراییل در واکنش به آن حمله غزه را آماج حملات قرار داده که در نتیجهٔ‌ این حملات، بخش اعظم نوار غزه به مخروبه مبدل شده است. به گفتهٔ وزارت صحت غزه، در اثر حملات اسراییل بیش از ۳۳ هزار نفر کشته شده اند که بیشتر شان زنان و کودکان می‌باشند.

در این مطلب از گزارش فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG