لینک های دسترسی

Breaking News

گسترش شهرک‌های یهودی نشین در کرانه غربی رود اردن


نمایی از یک شهرک یهودی نشین در کرانه غربی
نمایی از یک شهرک یهودی نشین در کرانه غربی

درحالی که جامعه بین المللی به تکرار از اسراییل خواسته است که غصب اراضی فلسطینی‌ها و ساختن شهرک‌های یهودی نشین را که باعث بی‌ثباتی بیشتر وضعیت از قبل بی ثبات می‌‌شود، متوقف کند، شماری از اسراییلی‌ها می‌گویند که حکومت اسراییل آنان را به ساختن شهرک‌ها تشویق می‌کند.

محله گیوت هارل در حومهٔ شهر یهودی نشین ایلی در کرانهٔ غربی ساخته شده است، محلی که مردان مسلح فلسطینی در ماه جون چهار اسراییلی را به ضرب گلوله از پا درآوردند.

حکومت اسراییل در واکنش به این حمله اعلام کرد که به این محله و محلات اطراف آن اعتبار قانونی داده خواهد شد و در کرانهٔ غربی که یهودیان آن‌را به نام های "جودیه و سامره" یاد می‌کنند، هزاران خانهٔ جدید اعمار خواهد کرد.

اسراییل گنز، مسوول این منطقه، به صدای امریکا گفت: "امروز در جودیه و سامره نیم میلیون یهودی زندگی می‌کنند. ما سخت کار خواهیم کرد تا در ۱۰ سال آینده آنان را دو برابر بسازیم. وقتی می‌گوییم اینجا سخت کار می‌کنیم، هدف ما این است که برنامه‌ریزی شهری را داریم که در آن بیش از ۲۰ هزار اپارتمان رهایشی اعمار خواهیم کرد."

حکومت محافظه‌کار اسراییل که شش ماه قبل روی کار آمد، برنامهٔ وسعت دادن شهرک‌های یهودی را در کرانه غربی را روی دست گرفت. اعمار این شهرک‌ها در سرزمین‌های سه میلیون فلسطینی و در مناطقی برنامه ریزی شده است که فلسطینی‌ها آن را بخشی از قلمرو دولت آیندهٔ خود می‌دانند.

به گزارش روزنامه اسراییلی هرتز، وزیر مالیه راستگرای اسراییل که در وزارت دفاع آن‌کشور نیز در برنامهٔ اعمار شهرک‌های یهودیان صلاحیت دارد، وعده کرده است که ساختن شهرک‌ها را ادامه داده و تخریب شهرک‌های غیرقانونی را کاملاً متوقف خواهد کرد.

ایتامار بن گویر، وزیر محافظه‌کار امنیت ملی اسراییل، از مهاجران جوان یهودی خواست تا به حملات تروریستی با اعمار شهرک‌های جدید در هرجایی که می‌توانند، پاسخ دهند.

گویروزیر گفت: "ما از شما حمایت می‌کنیم و پشتیبان شما هستیم. در هر جایی‌که می‌خواهید ساکن شوید. ما شما را دوست داریم."

جامعه بین المللی انتقاد کرده است که ساختن شهرک‌ها باعث شعله ور شدن تنش‌ها در این ساحه می‌شود که وضعیت آن از قبل بی‌ثبات است.

تورو نسلند، هماهنگ کنندهٔ روند صلح شرق میانه در سازمان ملل متحد، نسبت به اشغال سرزمین‌های فلسطینی و ساختن شهرک‌های یهودی در آن ابراز نکرانی کرد.

او گفت: "من با گسترش شهرک‌های یهودی در کرانهٔ غربی به شمول شرق بیت‌المقدس که به خشونت منجر می‌شود و دسترسی فلسطینی‌ها را به زمین و منابع شان مانع می‌شود، باعث تغییر شکل جغرافیا در کرانهٔ غربی شده و دوام و ثبات دولت آینده فلسطینی را تهدید می‌کند، عمیقاً متاثر شدم."

اما شهرک نشینان می‌گویند که باید به گسترش این منطقه مانند بقیه اسراییل توجه شود. رافول انجل، معاون مسوول منطقه بنیامین گفت:‌ "این منطقه جایی است که اجداد ما قدم می‌زدند. بخشی از سرزمین اسراییل است. مردم اینجا باید مثل تل ابیب و دیگر قسمت‌های اسراييل زندگی کنند."

شهرک نشینان یهودی می‌گویند که حکومت فعلی اسراییل نسبت به حکومت‌های قبل از آن، با مردم دوستانه‌تر عمل کرده است. آنان امیدواراند که سیاست‌های راستگرا سرانجام باید به صحبت دربارهٔ خروج اسراییل از کرانهٔ غربی و ایجاد یک دولت فلسطینی پایان دهد.

XS
SM
MD
LG