لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد:‌ خشونت‌‌ها در اسراییل و کرانهٔ غربی باید متوقف شود


ولکر ترک، کمیشنر عالی شورای حقوق بشر ملل متحد روز سه‌شنبه چهار جولای (۱۲ سرطان) خشونت‌های اخیر در اسراییل و منطقهٔ اشغالی کرانهٔ غربی را محکوم کرد و تاکید کرد که کشتن و زخمی شدن افراد باید متوقف شود.

ترک با نشر اعلامیه‌ای گفت: "عملیات اخیر در کرانهٔ غربی اشغالی و حمله توسط موتر در تل ابیب قابل نگرانی جدی است و خشونت‌‌های اخیر پیامی را می‌رساند که خشونت فقط موجب خشونت بیشتر می‌شود."

این مقام ارشد ملل متحد با اشاره به خشونت‌‌های اخیر در اسراییل و کرانهٔ غربی افزود:‌ ''کشتار، معلول کردن و تخریب اموال باید متوقف شود."

یک مهاجم روز سه‌شنبه، چهارم جولای، در تل ابیب توسط موترش بالای مردم حمله کرد که در اثر آن هفت نفر زخمی شدند. مهاجم مظنون به ضرب گلوله کشته شد.

این حمله در دومین روز عملیات بزرگ نظامی توسط اسراییل در منطقهٔ اشغالی کرانهٔ غربی صورت گرفت. مقام‌های اسراییلی گفته اند که آنان روز دوشنبه، سوم جولای، عملیات ضد تروریزم را در یک کمپ مهاجرین واقع در منطقهٔ جنین انجام دادند. در حملات اسراییل دست‌کم ۱۳ نفر کشته ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

ترک همچنین گفت: "برخی از روش‌ها و تسلیحاتی که در حمله جنین استفاده شد،‌ به طور عموم به جنگ‌های مسلحانه مرتبط می‌شود، نه تطبیق قانون."

اسراییل در جریان عملیات در کرانهٔ غربی از طیاره نیز استفاده کرد. ترک گفته است که استفاده از طیاره در مغایرت با قوانین اجرای قانون قرار دارد. او تاکید کرد که حملات هوایی احتمالاََ سبب قتل‌های عمدی شود.

ترک همچنین از مقام‌های اسراییل خواست تا در هنگام به کارگیری استفاده از قوهٔ قهریه،‌ معیار‌های حقوق بشری بین المللی را رعایت کند.

در این عملیات طیاره‌های بدون سرنشین، بولدوزرها و صدها نظامی اسراییلی اشتراک کرده بودند. مقامات اسراییلی آن را "عملیات ضد تروریزم" خوانده اند.

ترک گفته است که اسراییل منحیث یک قدرت اشغالگر باید دسترسی به موقع به مراقبت های طبی را برای همه زخمیان تضمین کند.

هفته گذشته، شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار خویشتنداری شد و از اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها خواست که "از اقدامات یکجانبه‌ای که به تنش‌ها دامن می‌زند، خودداری کنند."

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG