لینک های دسترسی

Breaking News

جیک سولیوان و محمد بن سلمان در مورد پایان جنگ یمن صحبت کردند


از راست به چپ، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید
از راست به چپ، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید، روز سه‌شنبه ۱۱ اپریل (۲۲ حمل) در حالی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، از طریق تیلفون صحبت کرد که تهران و ریاض در قسمت حل منازعه با شورشیان حوثی یمن ''پیشرفت قابل ملاحظه'' کرده اند.

به گفتهٔ یک مقام ارشد ایالات متحده، ایران و عربستان سعودی برای پایان بخشیدن جنگ نه ساله در یمن، به پیشرفت‌های قابل ملاحظه دست یافته اند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و حاکم باالفعل آن کشور،‌ روابط پرتنشی با حکومت جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، دارد که دلیل آن وضعیت حقوق بشر و تولید نفت در عربستان سعودی است.

اما ولیعهد عربستان سعودی و مشاور امنیت ملی قصر سفید در مورد مسایل مختلف از جمله پایان دادن جنگ خونین نه ساله در یمن صحبت کردند که یکی از اولویت عمدهٔ رییس جمهور بایدن می‌باشد.

این دو مقام ارشد عربستان سعودی و ایالات متحده علاوه بر صحبت در مورد راه‌ حل دایمی منازعهٔ یمن، در مورد جزییات برقراری مجدد روابط دپلوماتیک میان ایران و عربستان سعودی، برنامهٔ هسته‌ای ایران و سایر مسایل مورد علاقهٔ دو کشور صحبت کردند.

تماس تیلفون میان محمد بن سلمان و جیک سولیوان پس از آن صورت گرفت که محمد بن سعید الجابر، سفیر عربستان در یمن، روز یکشنبه با مهدی المشاط، رییس شورای عالی سیاسی شورشیان حوثی در صنعا، پایتخت یمن، در مورد تسریع پایان جنگ در آن کشور گفتگو کرد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس از نقل از یک مقام ارشد حکومت ایالات متحده که نخواست نامش در گزارش ذکر شود،‌ گزارش داده که تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه رییس جمهور بایدن در امور یمن، نیز این هفته برای گفتگوها با مقامات سعودی به ریاض، پایتخت عربستان سعودی، رفته است.

ویلیم برنز، رییس سازمان استخبارات مرکزی ایالات متحده ( سی‌آی‌ای)‌ نیز هفته گذشته برای دیدار با مقامات استخباراتی عربستان به این کشور سفر کرده بود. احیای روابط میان تهران و ریاض یکی از مسایل مطرح بحث مقامات دو کشور عنوان شده است.

سفر الجابر به پایتخت یمن تحت کنترول حوثی‌ها پس از آن صورت گرفت که ایران و عربستان سعودی ماه گذشته به وساطت چین روابط دپلوماتیک شان را از سر گرفتند،‌ روابطی که در سال ۲۰۱۶ قطع شده بود.

چین به عنوان بزرگترین رقیب جهانی ایالات متحده خود را محور رفع خصومت‌ها میان ایران و عربستان می‌داند و آنرا به عنوان مدرکی بر توانایی خود برای بازیگری دپلوماتیک در شرق میانه معرفی می‌کند.

اما مقامات قصر سفید تاکید کرده اند که قبل از وساطت چین، ایران و عربستان طی چندین دور مذاکره که به میزبانی عراق و عمان برگزار شد، به نقاط مشترک زیادی دست یافته بودند.

گفتگو‌ها در صنعا بخشی از تلاش های بین المللی به رهبری عمان برای حل سیاسی منازعهٔ یمن است که در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. شورشیان حوثی در آن زمان، صنعا، پایتخت یمن، و بخش اعظم شمال آن کشور را تصرف کردند.

پس از‌ آن، ایتلافی بر رهبری عربستان سعودی در مارچ ۲۰۱۵ عملیات هوایی را بر ضد شورشیان حوثی آغاز کرد تا حکومت برکنار شدهٔ یمن را دوباره به قدرت برساند. از آن به بعد، این کشور درگیر جنگ و هرج و مرج بوده است. یمن در سال‌های اخیر به میدان جنگ نیابتی عربستان سعودی و ایران تبدیل شده است.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده،‌ در جنگ یمن با جدیت از عربستان سعودی که رهبری ایتلاف بر ضد شورشیان حوثی را بر عهده دارد، حمایت کرد. اما جو بایدن، رییس جمهور کنونی امریکا، وعده کرده است که اولویت‌اش پایان دادن جنگ در یمن است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری اسوشیتید پرس گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG