لینک های دسترسی

Breaking News

احیای روابط میان تهران و ریاض؛ هیات ایرانی به عربستان می‌رود 


وزارت خارجهٔ ایران امروز نهم اپریل (۲۰ حمل) گفت که یک هیات ایرانی به روز جمعه از عربستان سعودی دیدار خواهد کرد تا زمینه را برای بازگشایی ماموریت‌های دپلوماتیک این کشور مساعد کند.

یک روز پیش، یک هیات سعودی در یک سفر مشابه دپلوماتیک از ایران دیدار کرده بود.

ایران و عربستان به میانجی‌گری چین، توافق احیای روابط دوجانبه را امضا کردند.

علی‌رضا عنایتی،‌ معاون وزیر خارجهٔ ایران در مصاحبهٔ با تلویزیون دولتی آن کشور گفت که پیش از بازگشایی سفارت و قنسولگری ایران، دو هیات جداگانه به ریاض و جده خواهند رفت.

عربستان سعودی در جنوری ۲۰۱۶ میلادی پس از اینکه سفارت و قونسلگری این کشور در تهران و قونسلگری دیگر آن در شهر مشهد آماج حملهٔ معترضان قرار گرفت، روابط دپلوماتیک خود را با ایران قطع کرد.

حمله بر دفاتر دپلوماتیک عربستان سعودی پس از آن صورت گرفت که ریاض شیخ نمر باقر النمر، روحانی سر‌شناس شیعه،‌ را در سال ۲۰۱۶ اعدام کرد.

حسین امیر عبدالهیان، وزیر خارجهٔ ایران و شهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجهٔ عربستان، روز پنجشنبه در بیجینگ، پایتخت چین، ملاقات کردند و مقامات دو کشور همچنین بر نیاز ثبات در منطقه تاکید کرده و توافق کردند تا همکاری‌های اقتصادی شان را دنبال کنند.

ایران با جمعیت اکثر شیعه و عربستان که یک کشور سنی‌مذهب است در تنش‌های منطقوی، به شمول یمن، جناح‌های مخالف را حمایت می‌کنند.

ایران در جنگ یمن از شورشیان حوثی که بخشی اعظم آن کشور را تصرف کرده اند، حمایت می‌کند و عربستان سعودی از حکومت مخلوع آن کشور حمایت می‌کند که هنوز هم از سوی جامعهٔ بین المللی به رسمیت شناخته می‌شود.

این دو قدرت منطقوی پیش از رسیدن به توافق در بیجینگ، چند مرحلهٔ از مذاکرات را در عراق و عمان برگزار کردند.

XS
SM
MD
LG