لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: امریکا و طالبان برای تطبیق توافقنامه دوحه باید همکاری‌‌ها را افزایش دهند


نماینده پیشین ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان با اشاره به ادعای کشته‌شدن اعضای ارشد گروه داعش در ولایت بلخ توسط طالبان، می‌گوید که امریکا و طالبان باید برای اجرای کامل توافقنامه دوحه همکاری‌های خود را افزایش دهند.

زلمی خلیلزاد روز دوشنبه ۲۷ مارچ (هفتم حمل) در صفحهٔ تویتراش نگاشته است که اگر ادعای استخباراتی طالبان مبنی بر کشته شدن اعضای ارشد شاخۀ خراسان داعش در ولایت بلخ تایید شود، ضربه بزرگی به آن گروه در شمال افغانستان خواهد بود.

به گفتۀ خلیلزاد، طالبان بر اساس توافق دوحه، قول داده بودند که با داعش بجنگند. او گفت که کشته‌شدن رهبران داعش نشان می‌دهد که طالبان این کار را می‌کنند.

ریاست استخبارات حکومت طالبان روز گذشته در اعلامیه‌ای گفت که بر اساس معلومات آن‌ها به تاریخ ۱۸ مارچ، هنگام اجرای عملیات در نواحی پنجم، هشتم و دهم شهر مزارشریف مرکز بلخ، اعضای گروه داعش کشته شدند که سه سرکرده مهم این گروه نیز شامل آن بود.

مقامات طالبان گفته بودند که پنج عضو گروه داعش در جریان عملیات کشته شدند.

ریاست استخبارات حکومت طالبان گفته است که مولوی ضیاالدین، والی شاخۀ خراسان و مسوول قضای داعش، ابو عمر افریدی، عضو شورای شاخه خراسان داعش و سلیمان تاجیکستانی، مربی تمرینات نظامی و استاد بم‌سازی داعش در بین کشته‌شدگان شامل اند.

طالبان گفته اند که مولوی ضیاالدین مشهور به مولوی محمد، دومین مهرۀ کلیدی شاخۀ خراسان داعش بود.

بر اساس توافقنامه دوحه که در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ بین ایالات متحده امریکا و طالبان در قطر امضا شد، طالبان باید روابط خود را با تمام گروه‌های تروریستی از جمله شبلکۀ القاعده قطع کنند و علیه گروه داعش در افغانستان به گونۀ جدی وارد عمل شوند.

پس از کشته‌شدن محمد داوود مزمل، والی طالبان در بلخ به همراه دو تن دیگر در این ولایت، نیروهای طالبان از عملیات بر مخفیگاه‌های گروه داعش در این ولایت خبر دادند. بر اساس گزارش‌ها، شاخه خراسان داعش مسوولیت حمله انتحاری بر والی طالبان در بلخ را بر عهده گرفت.

اداره استخبارات طالبان نیز در اعلامیه خود گفته است که عامل انتحاری بر محمد داوود مزمل والی بلخ شهروند تاجیکستان است و برای این حمله به افغانستان فرستاده شده بود.

این در حالی است که مایکل کوریلا، فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده اخیراً گفته بود که تا شش ماه دیگر شاخه خراسان گروه داعش که در افغانستان است، خواهد توانست به منافع امریکا و دیگر کشورهای غربی بیرون از افغانستان حمله کند.

به گفتۀ جنرال کوریلا داعش به گسترش جنگ از مرزهای افغانستان نزدیک شده است.

در این حال، سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه گفته بود که شمار تندروان شاخهٔ خراسان داعش در افغانستان به ۶۵۰۰ رسیده است و بیشتر این تندروان در ولایات شمالی افغانستان مستقر اند.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، اناتولی سدروف، لوی‌درستیز این پیمان به تاریخ ۱۴ فبروری (۲۵ دلو) در یک نشست خبری گفت که تا ۴۰۰۰ نفر از تندروان شاخهٔ خراسان داعش در نزدیکی مرز تاجیکستان در ولایت‌های بدخشان، کندز و تخار افغانستان جابجا شده‌اند.

در واکنش به اظهارات برخی مقامات امریکایی گفتند که این گروه بزرگ‌نمایی می‌شود و آمار داده شده با واقعیت تطابق ندارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان نیز، به تاریخ ۲۴ مارچ (چهارم حمل) با نشر تویتی گفت که جنگجویان داعش در افغانستان سرکوب شده و آمار آنان به مراتب از قبل کم شده است.

XS
SM
MD
LG