لینک های دسترسی

Breaking News

تسلیحات کلستر سال گذشته سبب مرگ ۹۱۶ نفر در اوکراین شد - گزارش 


ایتلاف مهمات کلستر با نشر گزارشی گفته است که مهمات کلستر (خوشه‌ای) نیروهای روسی سال گذشته جان ۹۱۶ نفر را در اوکراین گرفت، نوع تسلیحاتی که استفاده از آن به گونهٔ گسترده منع شده است.

این سازمان که تلفات ناشی از این نوع تسلیحات را نظارت می‌کند گفته است که پس از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین، نیروهای روسی به گونهٔ گسترده از تسلیحات کلستر کهنه و جدید کار گرفته اند.

این گزارش همچنان حاکی است که نیروهای اوکراینی نیز از این نوع تسلیحات کار گرفته اند اما به میزان کمتر.

در این گزارش آمده است که اوکراین این رقم تلفات را در پی حملات تسلیحات کلستر ثبت کرده و گفته است که تقریباً تمامی قربانیان آن غیرنظامیان بوده اند.

ماری ویرهام، یکی از اشتراک کنندگان دیدبان حقوق بشر در این گزارش گفت که اکثریت این مهمات کلستر در میزایل‌ها و حملات توپخانه‌ای نیروهای روسی در اوکراین به کار رفته است.

ویرهام در ژنیو به خبرنگاران گفت که این گونه حملات ممکن دلیل تلفات غیرنظامیان اوکراینی بوده باشد.

ایتلاف مهمات کلستر گفت که در جریان حملات تسلیحات کلستر در اوکراین ۵۹۶ نفر دیگر زخمی شده اند.

لورین پرسی، یکی از نویسندگان این گزارش گفته است که تلفات ناشی از ۵۱ حملهٔ کلستر که سال گذشته در اوکراین انجام شد، ثبت نشده است.

تسلیحات کلستر می‌تواند از طیاره یا توسط توپخانه پرتاب شود که پیش از رسیدن به زمین در هوا از هم می‌پاشد و بر یک ساحهٔ بزرگ بم‌های کوچک می‌افشاند.

شماری از این بم‌ها که انفجار نمی‌کنند، مانند سایر ماین‌ها در روی زمین باقی مانده و حتا پس از گذشت سال‌ها نیز قابلیت انفلاق را داشته می‌باشند.

گروه

XS
SM
MD
LG