لینک های دسترسی

Breaking News

پس از حملهٔ اوکراین بر کریمیه، مسکو ازعواقب آن به واشنگتن هشدار داد 


کرملین امروز دوشنبه ۲۴ جون (چهارم سرطان) در مورد عواقب حملهٔ نیروهای اوکراینی بر جزیرهٔ کریمیه به ایالات متحده هشدارداد و سفیر این کشور را احضار کرد.

دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین، حملهٔ روز یک شنبه بر یک ساحل شهر سیواستوپول را "وحشیانه" خواند و واشنگتن را به کشتن کودکان روسی متهم کرد.

پسکوف افزود: "دخالت ایالات متحده، دخالت مستقیم که در نتیجهٔ آن غیرنظامیان روسیه کشته شدند، نمی‌تواند بدون عواقب بماند."

روسیه گفته است که نیروهای اوکراینی با استفاده از یک میزایل امریکایی یک محل تفریحی را در شبه جزیره کریمیه را هدف قرار داده که سبب کشته شدند چهار نفر شد

روسیه به گونهٔ روز افزون بر واشنگتن و حامیان غربی اوکراین به دلیل فرستادن تسلیحات برای آماج قرار دادن اهداف روسی، با خشم انتقاد کرده و گفته است که آنان به گونهٔ‌ مستقیم در این جنگ دخیل اند.

وزارت خارجهٔ روسیه، لین تریسی، سفیر ایالات متحده در این کشور، را احضار کرده و سپس با نشر اعلامیه‌ای گفت که واشنگتن در این "قساوت" مسوولیت برابر با رژیم اوکراین دارد و این حمله "بدون مجازات" نخواهد ماند.

روسیه گفت که ۸۲ نفر، به شمول ۲۷ کودک در این حمله زخمی شده و در شفاخانه زیر تداوی قرار دارند.

در این حال، اندری یرمیک، رییس دفتر ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، گفت که کریمیه بخشی از خاک اوکراین است و روسیه باید این جزیره را ترک کند.

میخایلو پودولیاک، مشاور ارشد ریاست جمهوری اوکراین، نیز گفت که کریمیه هدف مشروع نظامی است.

روسیه از فبروری ۲۰۲۲ به اینسو حملات مرگبار را بر اوکراین انجام داد که در نتیجهٔ آن به گفتهٔ مقامات اوکراینی، تا اکنون ۵۵۱ کودک کشته شده و ۱۳۹۶ کودک دیگر زخمی شده اند.

ایالات متحده تا اکنون در مورد این اتهام روسیه واکنش نشان نداده است، اما پیش از این جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، گفته بود که تسلیحات ایالات متحده که در دسترس اوکراین قرار گرفته است، به هدف انجام حملات بر مسکو استفاده نخواهد شد.

بایدن در مصاحبه‌ای با شبکۀ خبری ای‌بی‌سی که روز پنجشنبه ششم جون (۱۷ جوزا) نشر شد، گفت: "اجازه نمی‌دهیم که این تسلیحات به مسافت دورتر از ۲۰۰ مایل در داخل خاک روسیه استعمال شود و اجازه نمی‌دهیم که از آن برای حملات بر مسکو و بر کرملین کار گرفته شود."

ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر در پاسخ به حملات روسیه بر شمال اوکراین، در چند روز گذشته به اوکراین اجازه دادند تا از تسلیحات فراهم شدۀ غرب برای انجام حملات در داخل قلمرو روسیه کار بگیرد، اما تنها در حومه شهر خارکیف.

روسیه جزیرهٔ کریمیه‌ را در سال ۲۰۱۴ به خاک خود ملحق کرده، اما در سطح بین المللی هنوز هم بخشی از خاک اوکراین پنداشته می‌شود.

گروه

XS
SM
MD
LG