لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه امریکا را به حملهٔ راکتی مرگبار اوکراینی بر جزیرهٔ کریمیه مقصر خواند 


روسیه امروز یک شنبه ۲۳ جون (سوم سرطان) گفت که ایالات متحده مسوول یک حملهٔ راکتی نیروهای اوکراینی بر جزیرهٔ کریمیه است.

روسیه جزیرهٔ کریمیه‌ را در سال ۲۰۱۴ به خاک خود ملحق کرده، اما در سطح بین المللی هنوز هم بخشی از خاک اوکراین پنداشته می‌شود.

مقامات روسی گفته اند که در این حمله که بر ساحل شهر سیواستوپول صورت گرفت، پنج نفر، به شمول سه کودک، کشته شده و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

وزرات دفاع روسیه گفت که بار مسوولیت این حملهٔ عمدی بر شهروندان صلح آمیز به دوش کیف و واشنگتن است.

این وزارت گفته است که نیروهای اوکراینی از میزایل‌هایی که امریکا در دسترس آنان قرار داده است، استفاده کرده و "عمل تروریستی را بر غیرنظامیان" انجام دادند.

میخایل رازوژیف، والی سیواستوپول در یک ویدیو که در صفحهٔ تیلگرام اش نشر کرده گفته است که حدود ۱۲۰ نفر در این حمله زخمی شده اند.

او افزود که حملهٔ مرگبار امروز بر یک ساحهٔ تفریحی انجام شد. در ویدیو‌های تایید نشده در رسانه‌های اجتماعی شماری از افراد پس از انفجار در حال فرار از ساحل دیده می‌شوند.

کمیتهٔ تحقیقاتی که جرایم بزرگ را مورد تحقیق قرار می‌دهد گفته است که در مورد "یک عمل تروریستی" تحقیقات را آغاز می‌کند.

والی سیواستوپول گفت که حداقل پنج میزایل که از سوی نیروهای اوکراینی پرتاب شده بود توسط سیستم دفاعی روسیه بر فراز بحر هدف قرار گرفت، اما چره‌های آن بر ساحل فرود آمد و سبب تلفات شد.

ایالات متحده تا اکنون در مورد این اتهام روسیه واکنش نشان نداده است، اما پیش از این جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، تاکید کرده گفته بود که تسلیحات ایالات متحده که در دسترس اوکراین قرار گرفته است، به هدف انجام حملات بر مسکو استفاده نخواهد شد.

بایدن در مصاحبه‌ای با شبکۀ خبری ای‌بی‌سی که روز پنجشنبه ششم جون (۱۷ جوزا) نشر شد، گفت: "اجازه نمی‌دهیم که این تسلیحات به مسافت دورتر از ۲۰۰ مایل در داخل خاک روسیه استعمال شود و اجازه نمی‌دهیم که از آن برای حملات بر مسکو و بر کرملین کار گرفته شود."

ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر در پاسخ به حملات روسیه بر شمال اوکراین، در چند روز گذشته به اوکراین اجازه دادند تا از تسلیحات فراهم شدۀ غرب برای انجام حملات در داخل قلمرو روسیه کار بگیرد، اما تنها در حومه شهر خارکیف.

اردوی اوکراین نیز تا اکنون در مورد این حمله صحبت نکرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG