لینک های دسترسی

Breaking News

رهبران روسیه، چین، هند و سوریه پیروزی مسعود پزشکیان را تبریک گفتند


مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور ایران
مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور ایران

رهبران روسیه، چین، هند و سوریه روز شنبه ششم جولای (۱۶ سرطان) پیروزی مسعود پزشکیان را در دور دوم انتخابات ایران تبریک گفتند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، با نشر پیامی خطاب به رییس جمهور منتخب ایران گفت: ''امیدوارم دوران کاری شما به عنوان رییس جمهور[ایران] به تقویت همکاری های سازنده دوجانبه میان مردم دوست‌ ما کمک کند.''

پوتین همچنین گفته است که دو کشور-روسیه و ایران-هر دو هدف تعزیرات شدید غرب قرار دارند و تاکید کرد که تهران و مسکو می توانند "تلاش‌ها را برای حل و فصل مسایل بین المللی به گونه سازنده هماهنگ کنند."

ستاد انتخابات ایران صبح به وقت محلی گفت که ۳۰ میلیون و ۵۳۰هزار و ۱۷۵ رای را شمرده است که بر اساس آن مسعود پزشکیان، ۱۶ میلیون و ۳۸۴هزار و ۴۰۳ رای کسب کرده و سعید جلیلی رقیب وی ۱۳ میلیون و ۵۳۸هزار و ۱۷۹ رای به دست آورده است.

بیش از ۶۱ میلیون جمعیت ایران بالاتر از ۱۸ سال سن دارند و واجد شرایط رای دهی استند. از این میان، ۱۸ میلیون آنان بین ۱۸ تا ۳۰ سال سن دارند. بر اساس گزارش‌ها، از مجموعه واجدین شرایط رای دهی-۶۱ میلیون نفر-در دور نخست فقط نزدیک به ۴۰ درصد آنان در انتخابات رای دادند.

رسانه‌های چین روز شنبه گزارش دادند که شی جینپینگ، رییس جمهور آن کشور، نیز پیروزی پزشکیان اصلاح طلب را در دوم انتخابات ریاست جمهور ایران تبریک گفته است.

سینهوا، خبرگزاری رسمی چین، از قول رییس جمهور آن کشور گزارش داده است:‌ ''من برای توسعه روابط چین و ایران اهمیت زیادی قایل استیم و تمایل دارم که با ریس جمهور [پزشکیان] همکاری کنم تا مشارکت استراتیژیک همه جانبه چین و ایران را به سمت پیشرفت عمیق تر هدایت کنیم.''

جینپینگ همچنین گفته است که دو کشور-ایران و چین- روابط دوستانه تاریخی داشته‌اند و روابط دوجانبه سالم میان تهران و بیجینگ برای بیش از نیم قرن حفظ شده است.

جینپینگ افزود:‌ ''چین و ایران در مواجه با شرایط پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی، همواره از یکدیگر حمایت کرده‌اند، با هم کار کرده‌اند و به تحکیم اعتماد متقابل استراتژیک ادامه داده‌اند.''

رییس جمهور چین همچنین گفته است که این روابط سالم نه تنها به نفع مردم دو کشور بوده، بلکه سهم فعال در توسعه صلح و ثبات و منطقه و جهان داشته است.

چین شریک نزدیک ایران است و تهران بزرگترین ارتباط تجارتی را با بیجینگ دارد. در حالی ایران با تعزیرات شدید کشور‌ها غربی مواجه بوده است، چین بزرگترین خریدار تیل ایران است.

نرندرا مودی، صدراعظم هند، نیز روز شنبه پیروزی پزشکیان را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران تبریک گفت.

مودی از طریق نشر پیامی در رسانه اجتماع ایکس با اشاره به پیروزی پزشکیان نوشته است: ''مایل به همکاری نزدیک با شما [مسعود پزشکیان] برای تقویت بیشتر روابط دوجانبه گرم و طولانی مدت به نفع مردم و منطقه هستیم.''

با وجود وضعیت پرتنش ایران با کشور‌های غربی از جمله ایالات متحده، دهلی جدید در حالی با تهران روابط گرم دارد که در صدد همکاری بیشتر امنیتی با امریکا است.

بشارالاسد، رییس جمهور سوریه، نیز پیروزی پزشکیان را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران تبریک گفته است. اسد گفته است که تمایل دارد تا روابط دمشق با تهران تقویت بیشتر شود.

رییس جمهور سوریه در پیامی که در حساب رسانه اجتماعی ریاست جمهوری آن کشور منتشر شد، گفته است: ''ما مشتاق هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که روابط ما در سطح بالای خود باقی بماند."

اسد افزود که می‌خواهد با پزشکیان "برای تقویت روابط استراتیژیک سوریه و ایران" کار کند و "مقاومت رویکرد مشترک ما خواهد بود.''

ایران در ۱۳ سال جنگ داخلی سوریه، کمک‌های مالی و نظامی را برای حکومت سوریه به رهبری اسد فراهم کرده است. جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ پس از آن آغاز شد که حکومت دمشق اعتراضات مسالمت‌آمیز ضد حکومتی را با خشونت سرکوب کرد.

قرار بود انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۲۰۲۵ برگزار شود، مرگ ابراهیم رییسی، رییس جمهور پیشین ایران سبب انتخابات زود هنگام در این کشور شد. رییسی به تاریخ ۱۹ ماه می سال روان میلادی در اثر سقوط هلیکوپتر کشته شد.

گروه

XS
SM
MD
LG