لینک های دسترسی

Breaking News

حزب‌الله به پاسخدهی به انفجار مرگبار پیجرها در لبنان تعهد کرد


 مراسم جنازۀ فاطمه عبدالله، یک کودک ده ساله که بر اثر انفجار پیجر در لبنان کشته شد
مراسم جنازۀ فاطمه عبدالله، یک کودک ده ساله که بر اثر انفجار پیجر در لبنان کشته شد

گروه حزب‌الله و حکومت لبنان، اسراییل را متهم به انفجار پیجرهایی کردند که توسط اعضای گروه حزب الله استفاده می‌شد و روز سه شنبه، انفجار این پیجرها باعث کشته شدن ۱۲ نفر و زخمی شدن ۲۸۰۰ نفر دیگر شد.

حزب الله، روز چهارشنبه ۱۸ اگست (۲۸ سنبله) تعهد کرد که به مبارزۀ خود علیه اسراییل با حمایت از شبه نظامیان حماس در غزه ادامه می‌دهد و اسراییل باید منتظر "مجازات شدید" باشد.

اسراییل تا کنون در این مورد تبصره‌ای نکرده است. ساعاتی پیش از این رویداد، حکومت اسراییل در مورد گسترش اهداف خود در جنگ علیه حماس در غزه خبر داد که شامل تامین امنیت شمال اسراییل در بحبوبه درگیری با حزب الله درساحات مرزی میان اسراییل و لبنان می‌شود.

گمانه‌زنی هایی وجود دارد که مقدار اندک مواد منفجره در این پیجرها، قبل از آنکه به گروه حزب الله برسد، تعبیه شده بود. حزب الله، بعد از آن به استفاده از پیجرها رو آورد که رهبر این گروه به اعضای آن دستور داد تا استفاده از تلیفون های دستی را به دلیل نگرانی از اینکه استخبارات اسراییل قادر به رهگیری و ردیابی مکالمات آنها هستند، متوقف کنند.

هاسو چینگ کانگ، بنیانگذار شرکت گولد اپولو، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که شرکت او این پیجرها را تولید نکرده و بلکه به یک شرکت دیگر به نام باک، اجازه داده است تا از برند این شرکت برای تولید این پیجرها استفاده کند.

متعاقب وقوع این رویداد، مطبوعات حکومت ایران گزارش دادند که مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان، نیز در این واقعه مجروح شده است.

حمایت ایران، از گروه حزب الله و حماس و جنگ در جریان در غزه و در سرحدات میان اسراییل و لبنان، نگرانی ها را روی گسترش این درگیری ها در منطقه، برانگیخته است.

واقعه انفجار پیجر ها به روز چهارشنبه، بار دیگر سبب تقاضاهای بین‌المللی برای جلوگیری از تشدید جنگ در منطقه شد.

جوزف بورل، رییس مشی خارجی اتحادیه اروپا، گفت که وضعیت "بی نهایت نگران کننده" است و اضافه کرد که وی در یک تماس تلیفونی با عبدالله ابو حبیب، وزیر خارجه لبنان، در این مورد صحبت کرده است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، که در تلاش برای آتش‌بس در غزه به مصر سفر کرده است، روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری از همه طرف‌ها خواست تا از اقداماتی که سبب تشدید تنش و گسترش جنگ در منطقه می‌شود، خود داری کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG