لینک های دسترسی

Breaking News

نتنیاهو: حزب‌الله از محافظین صلح ملل متحد به حیث سپر انسانی استفاده می‌کند


یک پوسته سربازان ماموریت حافظ صلح ملل متحد در لبنان
یک پوسته سربازان ماموریت حافظ صلح ملل متحد در لبنان

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز یکشنبه ۱۳ اکتوبر (۲۳ میزان) ادعا کرد که حزب الله از محافظین صلح ملل متحد مستقر در جنوب لبنان به حیث ''سپرانسانی'' استفاده می‌کند و از انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحده، خواست آنان را از لبنان بیرون کند تا آسیب نبینند.

این درخواست نتنیاهو از منشی عمومی ملل متحد یک روز پس از آن صورت گرفت که نیروهای حافظ صلح ملل متحد در لبنان، با وجود مجروح شدن پنج نفر از اعضای این نیروها در درگیری‌ های اخیر، از عقب ‌نشینی از مناطق مرزی لبنان خود داری کردند.

نتتیاهو در یک اعلامیه ویدیویی که توسط دفترش نشر شد گفته است که ملل متحد باید "به صورت فوری" این نیروها را از خطر دور کند.

صدر اعظم اسراییل اضافه کرده است که نیرو های اسراییلی چندین بار از نیرو های حافظ صلح ملل متحد خواستند تا محل را ترک کنند، اما "با امتناع مکرر" آنها مواجه شدند.

او افزود که خود داری ملل متحد از تخلیه سربازان حافظ صلح "آنها را به گروگان های حزب الله" مبدل می‌سازد و این عمل، جان سربازان اسراییلی و محافظین صلح را به خطر می‌اندازد.

نتنیاهو افزوده است که "ما از آسیب رساندن به سربازان ملل متحد، متاسف استیم و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از چنین آسیبی انجام می‌دهیم."

اندریا تنینتی، سخنگوی نیرو های موقت حافظ صلح ملل متحد در جنوب لبنان، روز شنبه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانس‌پرس گفت که از سوی ملل متحد "تصمیمی به اتفاق آرا برای ماندن [در این منطقه] وجود داشت، زیرا مهم است که بیرق سازمان ملل همچنان در آنجا برافراشته باقی بماند و [این اداره] بتواند به شورای امنیت گزارش دهد."

وی اضافه کرد که اسراییل از این نیروها خواسته بود تا از مواضع خود الی "پنج کیلومتری تا خط آبی" که اسراییل و لبنان را هم جدا می‌کند، عقب راند، اما نیروهای حافظ صلح این تقاضا را نپذیرفتند.

نجیب میقاتی، صدراعظم لبنان، به روز یکشنبه، درخواست نتنیاهو مبنی بر خروج نیروهای حافظ صلح ازلبنان را محکوم کرد.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان، نیز به روز یکشنبه خواهان حرمت و احترام به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان شد و اردوی اسراییل را به شلیک عمدی بر مواضع این نیرو ها متهم کرد.

ماموریت حافظ صلح سازمان ملل متحد در جنوب لبنان، گفته است که نیرو های این سازمان بار ها در شهر نقوره و مقر آن به اضافه دیگر مواضع، هدف نیرو های اسراییلی قرار گرفته اند.

تا اکنون در جریان جنگ نیروهای اسراییل با جنگجویان حزب الله، کم از کم پنج سرباز حافظ صلح سازمان ملل متحد زخمی شده اند.

ماموریت حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان، متشکل از ۹۵۰۰ سرباز با تابعیت‌های مختلف است که متعاقب تهاجم اسراییل در سال ۱۹۷۸ بر لبنان برای نظارت بر اوضاع در آنجا مستقر شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG