لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد از یک درگیری 'فاجعه‌ بار' در شرق میانه هشدار داد


عکس ارشیف، حملات اسراییل بر جنوب لنبان در ماه اکتوبر
عکس ارشیف، حملات اسراییل بر جنوب لنبان در ماه اکتوبر

نیروهای حافظ صلح موقت ملل متحد در لبنان، روز شنبه ۱۲ اکتوبر (۲۱ میزان)، از یک درگیری منطقه‌ای "فاجعه بار" در حالی هشدار دادند که نیروهای اسراییلی در مقدس ترین روز تقویم یهودی در دو جبهه با شبه نظامیان حزب الله و حماس می‌جنگیدند.

آندری تنننتی، سخنگوی نیروهای حافظ صلح موقت ملل متحد در لبنان گفت که بیم آن دارد که تشدید تنش اسراییل علیه نظامیان حزب الله لبنان در جنوب این کشور به زودی از کنترول خارج شود.

تنننتی به خبرگزاری فرانس پرس گفت که این خطر "خیلی زود به یک درگیری منطقه‌ای با تأثیر فاجعه بار برای همه تبدیل می‌شود." و خواستار راه حل دپلوماتیک شد.

تننتی گفت که اسراییل از نیروهای حافظ صلح خواسته بود تا از مواضع خود "تا پنج کیلومتری خط آبی" که هر دو کشور را از هم جدا می کند، عقب نشینی کند، اما نیروهای حافظ صلح نپذیرفتند.

او گفت که باوجود زخمی شدن پنج نفر و آسیب به تاسیسات از منطقه مرزی عقب نشینی نخواهند کرد.

ملل متحد می‌گوید که در جریان چند روز گذشته پنج نفر از نیروهای موقت حافظ صلح ملل متحد در لبنان در اثر حملات اسراییلی زخمی شده اند.

چهل کشوری که به نیروهای حافظ صلح ملل متحد در لبنان کمک می‌کنند، روز شنبه گفتند که "حملات اخیر" علیه نیروهای حافظ صلح را به شدت محکوم می کنند.

در بیانیه مشترکی که در شبکهٔ ایکس منتشر شد و توسط کشورهایی از جمله اندونیزیا، ایتالیا و هند امضا شد، آمده است: "این گونه اقدامات باید فورا متوقف شود."

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد نیز حمله بر نیروهای حافظ صلح ملل متحد را محکوم کرده و از اسراییل خواسته تا حملات بر آنان را متوقف کند. اسراییل متعهد شده که "بازبینی کامل" را در این مورد انجام خواهد داد.

در همین حال وزارت صحت لبنان گفته است که در حملات هوایی اسراییل بر سه منطقهٔ خارج از پایگاه‌های سنتی حزب الله کم از کم ۱۵ نفر کشته شدند.

اسراییل به ساکنان جنوب لبنان هشدار داده بود که به خانه‌های خود بر نگردند، زیرا نیروهایش در جنگی که از ۲۳ سپتمبر تاکنون بیش از ۱۲۰۰ کشته برجای گذاشته و بیش از یک میلیون نفر دیگر را مجبور به ترک خانه های شان کرده، با شبه نظامیان حزب الله ادامه دارد.

اویچی ادرایی، سخنگوی اردوی اسراییل در شبکه ایکس نوشت: "برای محافظت از خود، تا اطلاع ثانوی به خانه های خود بازنگردید... به جنوب نروید؛ هرکسی که به جنوب می رود ممکن است جان خود را به خطر بیندازد."

در همین حال اردوی اسراییل روز شنبه ۱۲ اکتوبر (۲۱ میزان) به ساکنان ۲۳ روستای دیگر در جنوب لبنان دستور داد تا مناطق شان را ترک کرده و به شمال بروند.

اردوی اسراییل روز شنبه اعلام کرد که نیروهای این رژیم در جریان عملیات جنگی در لبنان و غزه در آخر هفته یوم کیپور به حدود ۲۸۰ "هدف تروریستی" حمله کرده اند.

ارتش اسراییل در بیانیه‌ای اعلام کرد: "نیروی هوایی اسراییل تقریباً ۲۸۰هدف تروریستی متعلق به حزب الله لبنان و حماس را در نوار غزه مورد حمله قرار داد."

روز شنبه روز یوم‌کیپور، مقدس‌ترین روز یهودیان است. در این روز معمولاً شهرها خلوت می‌باشند، بازارها بسته، و حتا پروازها و حمل و نقل عامه متوقف می‌شوند.

اردوی اسراییل همچنین اعلام کرد که حزب الله لبنان حدود ۳۲۰ میزایل از لبنان به سمت اسراییل پرتاب کرده، اما در مورد تلفات آن جزییاتی ارایه نکرده است.

اردوی در بیانیه‌ای اعلام کرد: "در طول آخر هفته یوم کیپور، تقریباً ۳۲۰ میزایل که توسط سازمان تروریستی حزب الله شلیک شد، از لبنان داخل اسراییل شد."

اردوی اسراییل در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که دو میزایل دیگر که از شمال غزه، به سمت اسراییل پرتاب شدند، در منطقه‌ای بدون جمعیت اصابت کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG