لینک های دسترسی

Breaking News

لبنان از کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر در حملات تازۀ نظامیان اسراییلی خبر داد


ساختمان‌هایی که در حملات روز یکشنبه در لبنان ویران شدند
ساختمان‌هایی که در حملات روز یکشنبه در لبنان ویران شدند

وزارت صحت لبنان روز یکشنبه ۲۹ سپتمبر (هشتم میزان) گفت که حملات تازهٔ اسراییل در آن کشور بیش از ۱۰۰ کشته برجا گذاشته است.

وزارت صحت لبنان این ارقام را ساعاتی پس از آن ارایه کرد که اردوی اسراییل گفت که بار دیگر مواضع حزب‌الله لبنان و شورشیان حوثی یمن را آماج حملات قرار داده است.

وزارت صحت لبنان ناوقت یکشنبه به وقت محلی با نشر اعلامیه‌ای گفت که در حملات تازهٔ اسراییل ۱۰۵ نفر کشته و ۳۵۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

حملات روز یکشنبه دو روز پس از آن صورت گرفت که حملات هوایی اسراییل در یکی از روستا‌های پرازدحام بیروت، پایتخت آن کشور، سبب کشته شدن حسن نصرالله، رهبر پیشین گروه حزب‌الله لبنان شد.

پس از حملات هفتم اکتوبر حماس بر جنوب اسراییل که عملیات تهاجمی اسراییل بر ضد حماس را در نوار غزه در پی‌ داشت، گروه حز‌ب‌الله به رهبری حسن نصرالله، تقریباً همه روزه با اسراییل تبادل آتش می‌کرد. حزب‌الله گفته است که به خاطر حمایت از حماس با اسراییل درگیر جنگ شده است.

پس از آنکه اسراییل تمرکز خود را از نوار غزه به لبنان معطوف کرد، تبادل آتش میان حزب‌الله و اسراییل تشدید یافت. حملات هوایی اسراییل از دوشنبه گذشته به اینسو سبب کشته شدن صد‌ها نفر در لبنان شده است.

به گفتهٔ وزارت صحت لبنان، حملات هوایی مرگبار روز یکشنبه در نزدیکی شهر جنوبی صیدا صورت گرفته است. در عین حال، در حملات تازهٔ اسراییل، ده‌ها نفر دیگر در شرق، جنوب و اطراف بیروت کشته شده‌اند.

در همین حال، وزارت خارجهٔ فرانسه روز یکشنبه گفته که دومین شهروند آن کشور در لبنان کشته شده است. پیش از این، یک زن فرانسوی دوشنبه گذشته در نتیجهٔ انفجار در جنوب لبنان کشته شد.

این اعلام پس از آن صورت گرفت که ژان نویل بارو، وزیر خارجهٔ فرانسه، به لبنان رسید. پس از تشدید حملات هوایی اسراییل بر لبنان، بارو نخستین دپلومات ارشد است که از لبنان بازدید می‌کند.

وزیر خارجهٔ فرانسه هنگام بازدید از لبنان، با نجیب میقاتی، صدراعظم آن کشور، ملاقات کرد و گفت که پاریس در صدد توقف فوری حملات اسراییل در آن کشور است.

ترس از تشدید منازعه در شرق میانه

فرانسه همچنین از حزب‌الله و حامی آن، ایران، خواست که از هرگونه اقدامی که می‌تواند سبب تشدید منازعه در منطقه شود،‌ خودداری کنند.

پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان، روز یکشنبه حملات متداوم اسراییل بر لبنان و غزه را غیر اخلاقی خواند. او گفت: : "حتا در جنگ، باید از اخلاق محافظت کرد...جنگ کار غیراخلاقی است. اما قواعد نبرد به جنگ نیز یک اندازه اخلاق می‌بخشد."

در پی حملات اسراییل بر بیروت، پایتخت لبنان، و کشته شدن حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به نیروهای امریکایی مستقر در منطقه دستور داد که در صورت ضرورت آمادهٔ اقدام باشند.

پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، "اقدام برای عدالت" برای قربانیان چهار دهه "حکمروایی وحشت" او خواند.

بایدن در اعلامیه‌ای که قصر سفید آن را نشر کرد، گفته است که یک روز پس از حملات هفتم اکتوبر سال گذشتهٔ حماس بر اسراییل، نصرالله تصمیم گرفت تا دست به دست حماس دهد و آنچه را که او 'جبههٔ شمالی' علیه اسراییل می‌خواند، بگشاید.

رییس جمهور ایالات متحده گفت که گروه حزب‌الله زیر رهبری نصرالله، مسوول مرگ هزاران امریکایی، اسراییلی و لبنانی بوده است.

حملات حزب‌الله علیه منافع ایالات متحده، شامل بم‌گذاری در سفارت امریکا و حمله بر نیروهای چند ملیتی در سال ۱۹۸۳ در بیروت بود. این گروه همچنان مسوول دفتر ادارهٔ استخبارات امریکا در بیروت را اختطاف کرده بود که در اسارت جان باخت.

ایالات متحده گفته است که رهبران حزب الله ملیشه‌هایی را آموزش داده و تسلیح کرده بود که در جریان جنگ عراق، نیروهای امریکایی را هدف قرار می‌دادند.

قصر سفید،‌ کشته شدن حسن نصرالله را ضربهٔ شدید به این گروه می‌داند. در عین حال، واشنگتن تلاش کرده است با این موضوع محتاطانه برخورد کند، زیرا تلاش کرده است دامنهٔ جنگ اسراییل با حماس را محدود نگهدارد و از تبدیل شدن آن به یک تنش منطقه‌ای همه جانبه جلوگیری کند.

با اینحال، قصر سفید و وزارت دفاع ایالات متحده گفته اند که اسراییل در مورد عملیات علیه حسن نصرالله به واشنگتن هیچ گونه آگاهی نداده بود.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG