لینک های دسترسی

Breaking News

ملکهٔ بریتانیا لیز تراس را رسماً به صدارت این کشور گماشت


الیزابت دوم، ملکهٔ بریتانیا روز سه‌شنبه ششم سپتمبر (۱۵ سنبله) پس از منظوری استعفای بوریس جانسن، صدراعظم بریتانیا، لیز تراس را رسماً به سمت صدارت بریتانیا گماشت.

قصر بکینگهم به نمایندگی از ملکهٔ ۹۶ سالهٔ بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: "ملکه امروز محترمه الیزابت تراس را به حضور پذیرفت و از او خواست تا یک حکومت جدید تشکیل دهد."

این مراسم برخلاف معمول در قصر بلمورل در اسکاتلند برگزار شد، چون ملکه به دلیل بیماری‌اش نتوانست به قصر بکینگهم در لندن، جاییکه این مراسم باید انجام می‌شد، برود. آخرین بار در زمان ملکه ویکتوریا در سال ۱۸۸۵ چنین مراسم در قصر بلمورل برگزار شده بود.

لیز تراس ۴۷ ساله، ۱۵مین صدراعظم سلطنت ۷۰ سالهٔ ملکه الیزابت دوم می‌باشد.

خانم تراس که به حیث وزیر خارجهٔ حکومت پیشین بریتانیا کار می‌کرد، به راحتی حریفش ریشی سوناک، وزیر مالیه پیشین آن کشور را با کسب اکثریت آرای حزب محافظه کار شکست داد.

رقابت برای کرسی صدارت بریتانیا در ماه جولای پس از آن آغاز شد که بوریس جانسن در پی سلسله‌ای از افتضاح و استعفای شماری از مقامات حکومت‌اش، به شمول وزیر مالیه، گفت که از سمت‌اش کنار می‌رود.

خانم تراس از کارنامه‌های آقای جانسن، به شمول خروج از اتحادیهٔ اروپا و رسیدگی به همه‌گیری کروناویروس توصیف کرده و گفته است که او یک رهبر محبوب است.

بوریس جانسن نیز از حزب محافظه کار خواسته است تا از لیز تراس حمایت کنند. او در یک تویت نوشت که از طرح‌های خانم تراس برای رسیدگی به بحران افزایش نرخ‌ها و نابرابری حمایت کرده است و اکنون وقت‌اش است که تمامی محافظه کاران ۱۰۰ در صد از او حمایت کنند.

خانم تراس در حالی به این سمت انتخاب شد که باید به بحران عمیق اقتصادی بریتانیا که در چندین دهه نظیر نداشته، رسیدگی کند.

لیز تراس تعهد کرد که برای کاهش مالیات و رسیدگی به بحران انرژی طرح گستردهٔ را روی دست خواهد گرفت که جزییات آن در روزهای آینده واضح خواهد شد.

تراس پس از تریسا می و مارگرت تاچر، سومین زنی است که منحیث صدر اعظم بریتانیا انتخاب می‌شود.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG