لینک های دسترسی

Breaking News

مکرون درباره جنگ غزه با وزرای عرب گفتگو کرد


ریاست جمهوری فرانسه روز جمعه ۲۴ می (چهارم جوزا) اعلام کرد که رییس جمهور فرانسه، صدراعظم قطر و وزرای خارجه عربستان سعودی، مصر و اردن روز جمعه درباره جنگ غزه و راه های تشکیل کشور فلسطینی در کنار اسراییل گفتگو کردند.

امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه این نشست را در حالی برگزار کرده که نگرانی‌های بین المللی در مورد جنگ اسراییل و حماس و به ویژه حملهٔ زمینی اسراییل بر شهر رفح افزایش یافته است.

در بیانیهٔ ریاست جمهوری فرانسه آمده است که این گفتگوها بخشی از تلاش‌ها برای احیای راه حل دو دولت - اسراییل و فلسطین – ، جلوگیری از گسترده‌تر شدن درگیرها در شرق میانه و ادامهٔ انتقال کمک‌های بشردوستانه برای ساکنان غزه می‌باشد.

در بیانیه آمده است که مقامات در مورد "تمام اهرم‌هایی که می‌توان برای بازگشایی همه گذرگاه‌ها" به غزه از آن استفاده کرد، بحث کردند.

این پنج کشور همچنین درباره چگونگی "افزایش و تعمیق همکاری‌های خود" و "اجرای مؤثر راه‌حل دو دولت؛ تنها راه مؤثر برای تضمین صلح و امنیت کشور اسراییل و پاسخ به آرمان‌های مشروع فلسطینی‌ها" بحث و تبادل نظر کردند.

در این مذاکرات امانویل مکرون، استیفن سژورن، وزیر خارجهٔ فرانسه، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی صدراعظم قطر، سامح شکری وزیر خارجهٔ مصر، ایمن صفدی وزیر خارجهٔ اردن و فیصل بن فرحان آل سعود وزیر خارجهٔ عربستان سعودی شرکت کرده بودند.

مکرون بار دیگر بر مخالفت خود با حملهٔ اسراییل به شهر رفح و شهرک‌سازی جدید اسراییل در کرانهٔ غربی اشغالی تاکید کرد و خواستار آتش‌بس "فوری" با آزادی "همه گروگان‌ها" در غزه شد.

انتظار می‌رود که ویلیم برنز، رییس ادارهٔ استخبارات ایالات متحده نیز برای گفتگو در مورد آتش‌بس در غزه و رهایی گروگان‌ها به پاریس برود.

این نشست در حالی برگزار شده بود که محکمۀ بین‌المللی عدالت امروز به اسراییل دستور داد تا فوراً حمله بر شهر رفح را متوقف کند. به گفتهٔ این محکمه اسراییل با حملۀ نظامی و هرگونه اقدام دیگر در این شهر، می‌تواند جان بسیاری از فلسطینیان را با خطر مواجه کند.

محکمۀ بین‌المللی عدالت همچنان به اسراییل دستور داده که گذرگاه مرزی رفح به غزه را به هدف ارایۀ "بدون مانع" کمک‌های بشردوستانه باز نگهدارد.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرده و به گفتهٔ مقامات اسراییلی حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

مقامات صحی در غزه می‌گویند که در جریان حملات اسراییل بر غزه تا اکنون بیش از ۳۵۸۰۰ نفر کشته شده اند که اکثریت شان زنان و کودکان اند.

گروه

XS
SM
MD
LG