لینک های دسترسی

Breaking News

پیشنهاد پشتین به لویه جرگه: به اردو و طالبان پاکستانی ۶۰ روز مهلت بدهید از 'خاک ما' بیرون شوند


منظور پشتین، رهبر جنبش تحفظ پشتون
منظور پشتین، رهبر جنبش تحفظ پشتون

منظور پشتین، رهبر جنبش تحفظ پشتون، امروز ۱۳ اکتوبر (۲۲ میزان) به لویهٔ جرگهٔ قومی در ایالت خیبر پشتونخوا پیشنهاد کرد تا به اردوی پاکستان و تحریک طالبان پاکستانی ۶۰ روز مهلت داده شود تا از "خاک ما" بیرون شوند.

جرگهٔ قومی پشتون‌ها در پاکستان به ابتکار جنبش تحفظ پشتون از روز جمعه ۱۱ اکتوبر (۲۰ میزان) به اینسو در ساحهٔ ریگی للمه ایالت خیبر پشتونخوا ادامه دارد. در این جرگه هزاران نفر از ۶۰ ساحهٔ پشتون نشین گردهم آمده اند.

پشتین گفت که در اینجا اردو می‌گوید که طالبان را می‌کشد و طالبان می‌گویند که نظامیان را می‌کشند و هر دو جانب ادعا می‌کنند که برای مردم اینجا امنیت و شکوفایی می‌ا‌ورند.

او افزود: "اگر واقعاً امنیت و زندگی بهتر ما را می‌خواهید، ما به جرگهٔ قومی این پیشنهاد را ارایه می‌کنیم که به هردو جانب ۶۰ روز مهلت بدهد و دراین ۶۰ روز هم طالبان و هم اردو از خاک ما بیرون شوند."

منظور پشتین همچنان از جرگه خواست تا اردو، استخبارات نظامی، ادارهٔ استخبارات پاکستان و "طالبان خوب و طالبان بد"، همه را بدون تفکیک منحیث "تنظیم‌های دهشت افگنی" شناسایی کند. او گفت: "از دست این‌ها وطن ما ویران شده، خانه‌های مان ویران شده، مردم ما کشته شده اند".

او با اشاره به جنگ میان اردوی پاکستان و گروه طالبان پاکستانی افزود که ۸۰ هزار پشتون بدون این که بر جناحی حمله کرده باشد یا مورد حمله قرار گرفته باشد، کشته شده اند.

لشکر ملی پشتون

منظور پشتین همچنان از تمامی حوزه‌های اشتراک کننده در جرگه خواست تا ۳۰۰۰ نفر غیر مسلح خود را به جرگه معرفی کنند که در مجموع ۲۴۰هزار نفر می‌شود و این افراد تحت نام "لشکر ملی پشتون" در بخش‌های عدالت، امنیت، گردهمایی‌ها و تظاهرات فعالیت خواهند داشت.

او افزود: "اگر کسی بدون جواز، به گونهٔ غیرقانونی، و خلاف قانون اساسی، و به طریقهٔ غیر اسلامی و غیرپشتونوالی یک نفر ما را (یک باشندهٔ محلی) را با خود می‌برد، لشکر ملی شخص ربوده شده را دوباره خواهد آورد. اگرکسی یک نفر ما را بکشد، لشکر ملی آن شخص را یافته وآویزان خواهد کرد (به سزای اعمال‌اش خواهند رساند)."

این در حالی است که حکومت پاکستان بر جنبش تحفظ پشتون ممنوعیت وضع کرده و وزارت داخلهٔ پاکستان گفته است که این جنبش در "پخش اظهارات ضد دولت و ایجاد هرج و مرج" در کشور دخیل بوده است.

اردوی پاکستان می‌گوید که گروه‌های تندرو، به شمول تحریک طالبان پاکستان، در ایالت خیبرپشتونخوا، به ویژه وزیرستان و وادی سوات پناهگاه‌های امن دارند و پیش از آن عملیات نظامی را در این ساحات، به ویژه ساحات قبایلی راه اندازی کرده است.

حکومت آن کشور در ماه جون ۲۰۱۴ عملیات نظامی منسوب به "ضرب عضب" را در وزیرستان شمالی آغاز کرد و به تعقیب آن در جنوری ۲۰۱۵ پلان عمل ملی آغاز شد تا کسانیکه از وزیرستان شمالی به سراسر شهر های عمده پاکستان پراگنده شده اند، پاکسازی شوند.

حکومت پاکستان در اوایل سال جاری، بدون ارایه جزییات، اعلام کرد که اردوی آن کشور عملیات جدیدی را برای مقابله با خشونت در مناطق مرزی با افغانستان آغاز خواهد کرد. اما مخالفت‌ها و تظاهرات محلی سبب شد که عملیات به تاخیر بافتد.

گروه

XS
SM
MD
LG