لینک های دسترسی

Breaking News

ماروین واینبام: طالبان مانند یک دولت رفتار نمی‌کنند


ماروین واینبام، محقق امور افغانستان در موسسه خاورمیانه مستقر در واشنگتن
ماروین واینبام، محقق امور افغانستان در موسسه خاورمیانه مستقر در واشنگتن

ماروین واینبام، محقق امور افغانستان در موسسه خاورمیانه مستقر در واشنگتن، می‌گوید که جامعه جهانی نگران افغان‌های قحطی‌زده برای تعامل با طالبان است، اما طالبان مانند یک دولت رفتار نمی‌کنند.

واینبام در مصاحبه با صدای امریکا گفت که در حال حاضر در واشنگتن در مورد افزایش فشار بر طالبان بحث‌هایی وجود دارد، اما به نظر می‌رسد فشار بر این گروه چندان موثر نباشد.

او گفت: "این یک رژیم عادی نیست. ما نمی‌توانیم در مورد تصمیماتی که آنها گرفته اند کار زیادی انجام دهیم. آنها مانند یک دولت رفتار نمی‌کنند. اگر بگوییم که افغانستان را تنها می‌گذاریم، به این معنی است که مردم آنجا را رها کنیم تا از قحطی رنج ببرند".

محدودیت‌های طالبان بر کار و تحصیل زنان و دختران و سایر محدودیت‌های حقوق بشری خشم جامعه جهانی را برانگیخته است. نهادهای کمک‌رسان هشدار داده اند که کمک کشورهای جهان به این نهادها برای کمک‌های اضطراری به افغانستان کاهش یافته است. تحلیلگران می‌گویند که بسیاری از کشورهایی که نمی‌خواهند با طالبان تجارت کنند، کمک به افغانستان را متوقف کرده اند.

واینبام گفت که تلاش‌های بین‌المللی برای تغییر سیاست‌های طالبان هنوز به نتیجه نرسیده است، اما او افزود که گزارش‌های دیدار هیات عالی‌رتبه قطری با هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، این امید را ایجاد کرده است که رهبران آن گروه ممکن است آماده باشند که اکنون به مشوره‌های خارجی‌ها گوش دهند.

این محقق امور افغانستان معتقد است که فشار به تنهایی راه حل نیست، بلکه باید تعامل با طالبان تقویت شود و فضای اعتماد ایجاد شود. او گفت: "هر بار که ما آنها را تحت فشار قرار دادیم، به نوعی بیشتر عقب‌نشینی" کردند.

او افزود: "من نمی‌گویم که باید به طالبان مشروعیت رسمی داد. اما نکاتی را بیابید مانند مبارزه با تروریزم، کار بشردوستانه... اینها چیزهایی هستند که به نفع طالبان و ایالات متحده و دیگران است و برای ایجاد اعتماد کارا است".

نزدیک به ۲۲ ماه از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان سپری می‌شود، اما حکومت این گروه را هنوز هیچ کشوری به رسمیت نشناخته است، هرچند برخی کشورها از جمله پاکستان، چین و ایران به دپلومات‌های معرفی شده طالبان اعتبارنامه داده اند.

ماروین واینبام می‌گوید: "جامعه بین‌المللی در برابر طالبان تسلیم نخواهد شد، همه آنچه از آنها خواسته شده است، هنوز هم درخواست می‌شود. آنها خواستار نرم‌تر شدن سیاست‌های اجتماعی اند، در خصوص مهار گروه‌های تروریستی و مواد مخدر در افغانستان خواستار اجرایی‌شدن توافق دوحه استند".

به گفتۀ او، رهبران تندرو طالبان "در زمینه تحصیل دختران و حقوق زنان انعطاف نشان نمی‌دهند زیرا نمی‌خواهند دوستان خود را ناراحت کنند و قدرت را از دست بدهند."

در این حال، طالبان مدعی اند که به حقوق زنان احترام دارند. حکومت این گروه گفته است که برای بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها برای دختران کار جریان دارد اما تا اکنون هیچ گام عملی برداشته نشده است.

XS
SM
MD
LG