لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش جوانان افغان برای زنده نگه‌داشتن موسیقی افغانستان در سویدن


گروه موسیقی ۹۳+ در سویدن
گروه موسیقی ۹۳+ در سویدن

شماری از دختران و پسران جوان افغان، برای رشد و توسعۀ هنر موسیقی افغانستان یک گروه موسیقی را در سویدن ایجاد کرده اند.

اعضای این گروه موسیقی در سال‌های اخیر افغانستان را ترک کرده و به سویدن مهاجر شده اند.

مژگان حیدری، هماهنگ کنندهٔ این گروه، زنده نگه‌داشتن موسیقی افغانستان در میان مهاجران افغان و آشنایی سویدنی‌ها به آن را مهم می‌داند.

حیدری به صدای امریکا گفت:‌ "ما مسوولیت بزرگی با ایجاد این گروه داریم: یکی این که باید موسیقی مان را نمایان و برجسته بسازیم و دوم از خانم‌ها نمایندگی کنیم. قبلاً گروه شکل تفریحی را داشت و اما پسان‌تر هدف این گروه بزرگ‌تر و جدی‌تر شد؛ یعنی دختران گروه باید بتوانند نمایندگی بهتری از زنان افغان کنند."

اعضای این گروه موسیقی به نام "۹۳+"، کود مخابراتی افغانستان، بیش‌تر در مناسبت‌های فرهنگی و ویژه افغانستان، هنرنمایی می‌کنند. مسوولیت مربی‌گری این گروه را یک هنرمند ایرانی تبعیدی در سویدن، برعهده دارد.

هنرنمایی گروه موسیقی ۹۳+
هنرنمایی گروه موسیقی ۹۳+

صدف اکبری، عضو گروه موسیقی ۹۳+ که به این تازگی‌ها به سویدن پناهنده شده است، تلاش می‌کند که از طریق موسیقی صدای زنان افغان شود.

اکبری به صدای امریکا گفت:‌ "ما این گروه را ایجاد کردیم تا موسیقی افغانستان را زنده نگه‌داریم و همچنان صدای دختران شویم. تا این جای کار پیشرفت خوبی کردیم و اجرا های تاثیرگذاری نیز در میان مردم داشتیم."

سازهای محلی افغانستان در میان افغان‌های مهاجر محبوبیت خودش را دارد. شنیدن آهنگ های احمد ظاهر و دیگر هنرمندان نامدار افغانستان سبب شده است که ذاکر احمد، جوان افغان متولد در سویدن، به موسیقی رو آورد. او اکنون به حیث طبله نواز با گروه موسیقی ۹۳+ همکاری می‌کند.

ذاکر احمد به صدای امریکا گفت: "من در سویدن به دنیا آمده‌ام و بخشی از فرهنگ افغانستان را از موسیقی آموختیم. موسیقی افغانستان برای من بسیار با ارزش است. علم موسیقی احمد ظاهر، من را به موسیقی کشانیده است."

بیش‌تر از سه سال می‌شود که صدای ساز و آواز در افغانستان کر است؛ فرسنگ‌ها دور از میهن اما در غربت بسیاری‌ها چون این گروه، در پی زنده نگه‌داشتن هنر موسیقی در کشور استند. در درون افغانستان سازهای زیادی به دست طالبان شکستند و آوازخوانان بسیاری نیز ترک وطن کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG